Tüm Reklamları Kapat

Çalışan Bir Mikrodalga Fırın Önünde Durmak Güvenli mi? Tehlikeler Neler?

Mikrodalga Fırınların Yaydığı Radyasyon Hakkında Bilmeniz Gerekenler!

Çalışan Bir Mikrodalga Fırın Önünde Durmak Güvenli mi? Tehlikeler Neler?
2 dakika
23,379
Evrim Ağacı Akademi: Elektromanyetizma Yazı Dizisi

Bu yazı, Elektromanyetizma yazı dizisinin 23. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Elektromanyetik Spektrum (Tayf) Nedir?" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

Tüm Reklamları Kapat

Mikrodalga fırınlar onlarca yıldır mutfakların olmazsa olmazıdır ve donmuş sebzelerden paketlenmiş yemeklere kadar her şeyi dakikalar içinde pişirmenize olanak sağlarlar. Ancak mikrodalga fırınlarda yemeğinizi pişirirken fırının önünde durmanızın ne kadar güvenli olacağını, cihazdan herhangi bir radyasyon sızıntısı olup olamayacağını ve bunun size zarar verebilme potansiyeli olup olmadığını merak ediyor olabilirsiniz.

Peki gerçekten bu konuda endişelenmeniz gerekiyor mu? Kısa bir cevap vermek gerekirse: Pek sayılmaz. ABD Gıda ve İlaç Dairesi’ne (FDA) göre, mikrodalgaların yaydığı radyasyondan kaynaklı sağlık sorunları oldukça nadirdir. Bununla birlikte, bir mikrodalga fırın kullanırken kendinizi güvende tutmak için alabileceğiniz bazı önlemler vardır.

Tüm Reklamları Kapat

FDA, mikrodalgaların tanımını bir tür elektromanyetik radyasyon veya uzayda hareket eden enerji dalgası olarak yapmaktadır. Elektromanyetik radyasyon, radyo dalgaları, görünür ışık, X-ışınları ve gama ışınları dahil olmak üzere farklı formlar alır. FDA, mikrodalgaların tıpkı radyo dalgaları gibi bir tür “iyonlaştırıcı olmayan radyasyon” olduğunu, yani elektronları atomlardan ayırmak için yeterli enerjiye sahip olmadıklarını söylüyor. Bu nedenle, Amerikan Kanser Derneği mikrodalgalaların hücreler içindeki DNA’ya zarar verdiğine rastlanmadığını söylemektedir.

Buna karşın, X-ışınları ve gama-ışınları, elektronları atomlardan ayırmak için yeterli enerjiye sahip olan, hücrelere ve DNA’ya zarar verebilecek bir tür olan “iyonlaştırıcı radyasyon” olarak sınıflandırılmaktadır.

Tüm Reklamları Kapat

Isıya ve Mekanik Aksam Hatalarına Dikkat!

Mikrodalgalar X-ışınları ile aynı sağlık risklerini barındırmasa da bu, herhangi bir risk taşımadıkları anlamına da gelmez. Mikrodalgalar su moleküllerinin titreşmesine neden olarak yiyecekleri ısıtır, bu da ısı üretir. FDA’ya göre, mikrodalgalar teorik olarak vücut dokularını da yiyecekleri ısıttığı gibi ısıtabilir ve mikrodalgalara yüksek seviyelerde maruz kalınması durumunda yanıklar ve kataraktlar ortaya çıkabilir. Ancak bu türden yaralanmalara oldukça nadir rastlanır ve genellikle insanlar (contalardaki boşluklar gibi) fırındaki açıklıklardan sızan yüksek miktarlardaki radyasyona maruz kaldıklarında meydana gelirler.

FDA, bu tür radyasyon sızıntılarını önlemek için mikrodalgaların belirli bir şekilde tasarlanmasını zorunu tutmaktadır. Örneğin, mikrodalga fırınların kapakları açıldığı anda dalgaların üretimini durduran iki kilit düzeneğine sahip olması zorunludur. Ayrıca, bu fırınların kilit düzeneklerinden biri arızalandığında cihazın çalışmasını durduran bir gözetim sistemine sahip olması da zorunludur.

Sonuç olarak FDA, kapak menteşesine, mandalına veya contasına zarar gelmediği sürece fırından yayılan mikrodalgalar hakkında “endişelenmeye çok da gerek olmadığını” söylüyor.

Kuruluş, yine de mikrodalga fırınınızı dikkatlice kontrol etmenizi ve kapak düzgün kapanmıyorsa, “bükülmüş, eğrilmiş veya başka bir şekilde hasar görmüşse” kullanmamanızı önermektedir. FDA ek bir önlem olarak ise, mikrodalga fırınınız çalışırken ona uzun süreler boyunca yaslanmamanızı veya doğrudan karşısında durmamanızı önermektedir.

Mikrodalga fırınlardan kaynaklanan yaralanmaların en sık rastlanan nedenlerini insanların kızgın sıvılara maruz kalmalarından, sıcak kaplara veya aşırı sıcak gıdalara dokunmalarından meydana gelen ısı ile ilgili yanıklar oluşturur. FDA, insanların mikrodalga fırınlarda pişirilen sıcak yiyecekleri ve içecekleri tüketirken sağduyulu önlemler almasını tavsiye etmektedir.

Mikrodalga fırınlarda yemek pişirmenin güvenli olup olmadığıyla ilgili daha fazla bilgiyi buradaki yazımızdan alabilirsiniz.

Evrim Ağacı Akademi: Elektromanyetizma Yazı Dizisi

1. Çeviri Kaynağı: LiveScience | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/03/2024 04:32:35 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8230

Tüm Reklamları Kapat
Kendi Başınızayken Boğulursanız Ne Yapmalısınız?
"Last of Us", Sandığımızdan Gerçek Olabilir mi?
Oppenheimer: Ben Şimdi, Dünyaların Yok Edicisi Olan Ölüm Oldum!
Mikrodalga Fırın, Yemekleri Nasıl Isıtır?

R. Rettner, et al. Çalışan Bir Mikrodalga Fırın Önünde Durmak Güvenli mi? Tehlikeler Neler?. (28 Ocak 2020). Alındığı Tarih: 1 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/8230
Rettner, R., Ağacı, E., Bakırcı, Ç. M. (2020, January 28). Çalışan Bir Mikrodalga Fırın Önünde Durmak Güvenli mi? Tehlikeler Neler?. Evrim Ağacı. Retrieved March 01, 2024. from https://evrimagaci.org/s/8230
R. Rettner, et al. “Çalışan Bir Mikrodalga Fırın Önünde Durmak Güvenli mi? Tehlikeler Neler?.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Evrim Ağacı, Evrim Ağacı, 28 Jan. 2020, https://evrimagaci.org/s/8230.
Rettner, Rachel. Ağacı, Evrim. Bakırcı, Çağrı Mert. “Çalışan Bir Mikrodalga Fırın Önünde Durmak Güvenli mi? Tehlikeler Neler?.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Evrim Ağacı. Evrim Ağacı, January 28, 2020. https://evrimagaci.org/s/8230.