Tüm Reklamları Kapat

Bir Saatin Doğruluğu, Oluşturduğu Entropiye Bağlı Olabilir!

Bir Saatin Doğruluğu, Oluşturduğu Entropiye Bağlı Olabilir! Science News
2 dakika
3,498
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 2 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Günümüzün en gelişmiş saatleri, zamanı inanılmaz derecede hassas bir ritimle tutar. Ancak yeni bir deney, saatlerin hassasiyetinin bir bedeli olduğunu gösteriyor: entropi.

Bir saat her tik tak ettiğinde, entropi veya düzensizlik oluşur. Bilim insanları, değişen doğruluk seviyelerinde çalıştırılabilen bir saat tarafından üretilen entropiyi ölçtüler. Fizikçiler, Physical Review X dergisinde yayınlanan bir makalede, saatin tik takları ne kadar doğruysa, o kadar fazla entropi yaydığını gösterdiler.[1] Oxford Üniversitesi'nden Natalia Ares şöyle diyor:

Tüm Reklamları Kapat

Daha iyi bir saat istiyorsanız, bunun için bir bedel ödemelisiniz.

Zaman ve entropi iç içe geçmiş kavramlardır. Entropi, "zamanın oku" olarak bilinir, çünkü entropi zaman geçtikçe artma eğilimindedir; çünkü Evren, sürekli olarak düşük entropiden yüksek entropiye hareket ediyor gibi görünüyor. Artan entropiye doğru olan bu ilerleyiş, bazı süreçlerin neden zamanda ileriye doğru gidebildiğinin ancak tersine gidemediğini açıklıyor: Kremayı kahveye karıştırmak kolaydır ama yeniden ayırmak son derece zordur. Makineler de (örneğin çevrelerinin entropisini arttıran ısı vererek) çalıştıkları sırada düzensizliği arttırırlar. Bu, pille çalışan standart bir saatin bile çalışırken entropi ürettiği anlamına gelir.

Basitleştirilmiş bir saatin tik takında ne kadar entropinin salındığını test etmek için Ares ve meslektaşları, iki direğe asılmış, sadece birkaç nanometre kalınlığında ve 1,5 milimetre uzunluğunda ince bir zardan bir saat yaptılar. Saate gönderilen bir elektrik sinyali, zarı iterek yukarı ve aşağı esnemesine neden oldu. Bu bükülme hareketi, bir saatin sabit tik takları gibi düzenli aralıklarla tekrarlandı ve bir anten, bu hareketi kaydetti. Elektrik sinyali ne kadar güçlüyse, saat o kadar doğru işliyordu. Ve saatin doğruluğu arttıkça, anten devresinde üretilen ısının bir sonucu olan entropi, adım adım arttı.

Tüm Reklamları Kapat

Bu sonuç, kuantum saatler için teorik ilişkinin diğer saat türleri için de geçerli olduğunu göstermektedir. Çalışmaya dahil olmayan, Madrid Complutence Üniversitesi'nden fizikçi Juan Parrondo şöyle diyor:

Bu sonucu elde etmiş olmak güzel. Emin olamadığım şey, buldukları bu ilişkinin ne kadar evrensel olduğu.

Araştırmacılar, sadece bir çeşit saat üzerinde çalıştıkları için Parrondo şöyle diyor:

Doğruluk ve entropi arasındaki ilişkinin daha gelen olarak saatler için geçerli olup olmadığı henüz belli değil.

Ancak bazı bilim insanları, ilişkinin evrensel olabileceğinden ve saatlerin nasıl çalıştığının temel bir yönünü ortaya koyabileceğinden şüpheleniyor. Araştırmada yer almayan, ETH Zürih'ten kuantum fizikçisi Ralph Silva şöyle diyor:

Yeni çalışma bizi bu yönde daha da ileri götürecektir. Muhtemelen tüm saatler için geçerli olan bir veri noktası. Ama bu, henüz kanıtlanmadı.

Bir saatin güvenilir bir şekilde çalışması için, zaman içinde tercih edilen bir yöne sahip olan bir süreçten geçmesi gerekir. Eğer saat entropi oluşturmasaydı, geriye doğru olduğu kadar ileriye doğru da gitmesi muhtemeldi. Ve saat ne kadar çok entropi üretirse, saat işleyişinin dalgalanmalardan zarar görme olasılığı o kadar az olur. Dolayısıyla, tüm saatlerin doğruluğu artan entropi pahasına geliyorsa, bu değiş tokuş, zamanın geçişi ile ölçümü arasında yakın bir bağlantı olduğuna işaret edebilir.

1. Çeviri Kaynağı: Science News | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/02/2024 02:13:36 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10672

Lazer
Akademi
Yeni Yapay Zeka
Yeni Yapay Zeka "Sora", YouTube'un Sonu Olabilir mi?
Filler Neden Farelerden Korkar?
Büyünün Çalışıp Çalışmadığını Nasıl Anlarsınız?
Yıldırım Topu: Bulutlardan Gelen Gizemli Elektrik Topu!

E. Conover, et al. Bir Saatin Doğruluğu, Oluşturduğu Entropiye Bağlı Olabilir!. (3 Temmuz 2021). Alındığı Tarih: 21 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/10672
Conover, E., Sağlam, M. F., Bakırcı, Ç. M. (2021, July 03). Bir Saatin Doğruluğu, Oluşturduğu Entropiye Bağlı Olabilir!. Evrim Ağacı. Retrieved February 21, 2024. from https://evrimagaci.org/s/10672
E. Conover, et al. “Bir Saatin Doğruluğu, Oluşturduğu Entropiye Bağlı Olabilir!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Mehmet Furkan Sağlam, Evrim Ağacı, 03 Jul. 2021, https://evrimagaci.org/s/10672.
Conover, Emily. Sağlam, Mehmet Furkan. Bakırcı, Çağrı Mert. “Bir Saatin Doğruluğu, Oluşturduğu Entropiye Bağlı Olabilir!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Mehmet Furkan Sağlam. Evrim Ağacı, July 03, 2021. https://evrimagaci.org/s/10672.