Evrim Ağacı

Bu yazı, io9 isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Higgs araştırmacılarına göre, eninde sonunda alternatif evrenlerden biri er ya da geç bizimkini yok edecek! Bilim insanlarının 2012'de Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’nda nihayet saptadığı Higgs bozonu benzeri parçacığı hatırlıyor musunuz? İşte bu parçacık, kötü haberlere gebe gibi görünüyor. Fermi Ulusal Hızlandırıcı Laboratuvarı’nda çalışan kuramsal fizikçi Joseph Lykken’e göre, Higgs bozonunun kütlesi bize şunu gösterdi:

İçinde bulunduğumuz evren doğası gereği kararsız yapılı ve bir noktada, bundan milyarlarca yıl sonra yok olacak.

Lykken, Boston’da düzenlenen AAAS toplantısında konuyla ilgili açıklamalarda bulundu ve akabinde BBC, LiveScience başta olmak üzere birçok medya kuruluşunun haberlerinde yer aldı. Lykken’e göre problem, kendi evrenimiz içerisinde her şeyi yutacak kapasitede bir alternatif evren meydana getirebilecek, vakumlu ortamdaki (boşluktaki) potansiyel kararsızlık durumu. Ancak bu felaket senaryosu, Higgs bozonuyla ilgili belirli sayılara bağlı. BBC’ye verdiği demeç şu yönde:

Standart Parçacık Fiziği Modelimize göre, Higgs bozonunun kütlesi bilindiği takdirde yapılabilecek bir hesap olduğu ortaya çıktı.

2012'de yapılan Higgs keşfinden sonra, gerçekleşmesine tahminen on milyarlarca yıl olan potansiyel bir kuantum dalgalanması (Evrenin yok oluş devrinin başlangıç noktası sayılabilecek, ışık hızında genişleyen ve kendisinden önce ne varsa “silip süpüren”, düşük enerjili bir baloncuk) göstergesi olabilecek bir hesap yaptı. Lykken konuyla ilgili şunları söylüyor:

Alternatif evren olarak düşünebileceğimiz küçük bir baloncuk bir yerlerde ortaya çıkacak, genişleyecek ve bizi yok edecek.

Clara Moskowitz’in açıklamasına göre:

Şayet hakikaten bulunduysa, Higgs bozunun keşfi parçacıkların kütleye nasıl sahip olduğunu açıklamakla kalmıyor, aynı zamanda bu parçacığın özellikleri bilinmeden önce yapılması mümkün olamayan hesaplamaların yapılmasına da olanak sağlıyor. Örneğin; bu yeni parçacığın yükü yaklaşık olarak 126 milyar elektron volt ya da bir protonun kütlesinin 126 katı. Eğer bu parçacık gerçekten Higgs ise, kütlesi evreni uzak gelecekte bir felaketle yok olacak şekilde kararsız hale getirmek için tam olarak gereken şey gibi görünüyor. Bunun sebebi ise Higgs alanının her yerde olduğunun ve bu şekilde evrendeki mekan-zaman vakum boşluğunu etkilediğinin varsayılması.

Fermi Ulusal Hızlandırıcı Laboratuvarı’nda kuramsal fizikçi olarak çalışan Christopher Hill ise şunları söylüyor:

Higgs’in kütlesi, vakumun ne kadar kararlı olduğuyla ilgili. Tam kritik seviyede. Bu durum ya kozmik bir tesadüf, ya da birtakım fizik kurallarının sonucu. Bu daha önceden bilmediğimiz, yeni bir şey.

İlerisi düşünülecek olursa, parçacık fizikçilerinin Higgs’in kütlesini tam olarak hesaplaması gerekiyor. Hesaplamadaki yüzde birlik bir hata dahi Lykken’in hipotezini tamamen çökertebilir. Daha fazla bilgi almak için buradaki yazımızı okuyabilirsiniz.

1. Çeviri Kaynağı: io9 | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 31/10/2020 23:09:39 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1012

“Mühendislik; doğanın üstün güçlerini, insanın kullanım ve ihtiyaçları için yönlendirme işidir.”
Thomas Tredgold