Evrim Ağacı

ALK Geni ve Zayıflama Üzerindeki Etkisi: Zayıflık Geni Bulunmuş Olabilir mi?

Diğer insanlar formda kalmak için diyet yaparken ya da spor salonlarında ağır spor yaparken, bazı insanlar neden zahmetsizce zayıf kalır?

ALK Geni ve Zayıflama Üzerindeki Etkisi: Zayıflık Geni Bulunmuş Olabilir mi? Phisician Weekly

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, Science Daily isimli kaynaktan çevrilerek dilimize uyarlanmıştır; ancak "çeviri" içeriklerimizden farklı olarak, bu içerikte orijinal metin birebir korunmamıştır. Anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazar(lar)ı ve/veya editörler tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş; içeriği ve anlatımı zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Metnin omurgasını oluşturan kaynağı, orijinal dilinde okumak için lütfen yukarıdaki bağlantıya tıklayınız. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu haber 4 ay öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Cell adlı deneysel biyoloji dergisinde yayınlanan bir makaleye göre, bilim insanları kilo almaya karşı etkili olabilecek ''zayıflık'' genini bulmuş olabilir.

British Columbia Üniversitesi'nde Yaşam Bilimleri enstitüsü müdürü ve aynı zamanda yine aynı üniversitede Tıbbi Genetik Bölümü'nde profesörlük görevini yürüten Josef Penninger liderliğinde oluşturulan çalışma takımı, Estonya biyobankasında (araştırmalarda kullanılmak üzere kişilerin genetik ve biyolojik materyallerin tutulduğu banka) bulunan ve yaşları 20 ile 44 arasında değişen 47.102 insanın verilerini inceledi. Daha sonra sağlıklı ve zayıf bireylerden elde edilen klinik veriler ve DNA örnekleri normal kilolu bireylerden elde edilenlerle karşılaştırıldı. Çalışmanın sonucunda bilim insanları sadece zayıf bireylerin ALK geninde görülen bir değişiklik keşfetti.

ALK geni zayıflıkta önemli rol oynuyor

Bilim insanları tarafından ALK geninin birçok kanser türünde mutasyona uğradığı ve bu yüzden tümör oluşumuna neden olan onkojen bir gen olarak ünlendiği biliniyordu. ALK geninin kanser dışında kalan etkileri ise net değildi. Ancak bu yeni buluşla birlikte ALK geninin yeni bir zayıflık geni olarak kilo almaya direnç oluşturduğu iddia edildi.

Araştırmacılar aynı zamanda hayvanlar üzerinde yaptığı çalışmalarda ALK geni alınmış fare ve sineklerin zayıf kaldıkları ve obeziteyi destekleyen bir diyete karşı dirençli oldukları gösterilmiştir. Bu çalışmada ALK geni alınmış bir farenin aynı besinleri yemesine ve aynı egzersiz düzeyine sahip olmalarına rağmen normal bir fareden daha az kilolu olduğu ve daha az vücut yağına sahip olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmada ALK geninin vücudun yağ dokusu oluşturmasında ve daha fazla yağ yakmasında bir payı olduğu da kanıtlanmıştır.

Bu Gen, Obeziteye Çözüm Olabilir Mi?

Araştırmacılar ALK geni üzerine odaklanmış yeni terapilerin ilerde bilim insanlarına obezite ile olan savaşlarında yardımcı olabileceğini düşünüyor. Konu ile ilgili çalışmanın başındaki isim şu şekilde konuştu;

Toplumun yaklaşık yüzde 1'ini oluştursalar da hepimiz istediklerini yeseler de kilo almayan ve metabolik olarak sağlıklı olan şu insanları biliriz; çok yemek yerler ve egzersiz yapmamalarına rağmen kilo almazlar. Herkes obezite ve obezitenin genetiği üzerine çalışıyor.

Biz de olayı tersine çevirebileceğimizi düşündük ve zayıflık üzerine çalışmaya başladık. Üzerine düşündüğünüz zaman, ALK genini kapatıp bu genin fonksiyonlarını azaltarak zayıf kalıp kalamayacağımızı görmek gerçekçi bir düşünce. ALK geni inhibitörleri hali hazırda kanser tedavisinde kullanılıyor. Biz de ilerde ALK inhibitörleri kullanabiliriz ve gerçekten de kullanmayı deneyeceğiz.

ALK inhibitörlerinin bu amaç için kullanılması için daha ileri çalışmalar gereklidir. Çalışma ekibinin ileriki çalışmalara yönelik planı ise ALK taşıyan nöronların beyini moleküler düzeyde nasıl etkilediğini bulmak.

1. Türev İçerik Kaynağı: Science Daily | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/09/2020 16:25:21 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8775

“Bilimin en büyük keşifleri, Evren ve bizim Evren'deki yerimizi sorgulamamıza zorlayan keşifler olmuştur.”
Robert L. Park