2012 YGS Fen Soru-28

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Cevap: D

Canlıların vücutlarındaki hücreler şekil bakımından birbirinden farklı olabilirler. Örneğin bir sinir hücresi ile bir alveol hücresi birbirinden tamamen farklı şekillere sahiptir.

Her sistem içerisindeki her dokuya ait hücrelerin zarlarındaki glikoproteinler birbirinden farklıdırlar. Hücreler birbirlerini bu farklı glikoprotein dağılımı sayesinde tanırlar. Bir nevi "kimlik" gibi düşünülebilir.

Her hücredeki mitokondri sayısı birbirinden farklıdır. Örneğin çok oksijen tüketen kas ve beyin hücrelerinde mitokondri sayısı çok fazlayken, karaciğer ve böbrek gibi organların dokularında mitokondri sayısı daha az olabilir.

Her organın içerdiği enzim çeşidi birbirinden farklıdır. Zaten organların farklı işlevler görmesinin sebebi, bu farklı enzimlerdir. Enzimlerin ne şekilde üretileceği genetik olarak kodlanır ve farklı hücrelerde, aynı genetik kodun farklı kısımları okunarak, farklı enzimler üretilir.

Ancak aynı bireye ait hiçbir hücrenin kromozom sayısı, aşırı bir mutasyon meydana gelmediği sürece, birbirinden farklı olamaz. Soruda, mutasyon ihtimali göz ardı edilmelidir. Bir bireyin üreme hücreleri haricindeki her hücresinde kromozom sayısı aynıdır. Karaciğer hücresi ile mide epitel hücresinin kromozom sayılarının aynı olacağı kesin olarak söylenebilir.

Bilimde Bugün: 10 Kasım