Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Özellikle 12. yüzyıla kadar "İslam Bilimi", Dünya'nı önemli bir kısmına hakim olan, bilimsel çalışmalar konusunda başı çeken araştırmalar bütününe verilen isimdir.

Bize kalırsa bu isimlendirme (keza "Batı Bilimi", "Doğu Bilimi", vs.) oldukça yanıltıcıdır. Zira bilimin doğusu batısı, yukarısı aşağısı olmaz. Bilim halkındır, herkesindir. Bilgi evrenseldir. Ancak işin özünde söylenmeye çalışılan, İslam coğrafyasında yaşayan İslam alimleri tarafından yapılan ve 12. yüzyıla kadar tüm Dünya'ya öncülük etmiş, gücünü Antik Yunan'daki araştırmalardan, düşüncelerden ve felsefelerden alan bilimsel çalışmalardır. Bunlar, insanlığın gelişimine öylesine kıymetli katkılarda bulunmuştur ki, 9. ila 19. Yüzyıllar arasında yaşamış Arapça konuşabilen uzmanlar, bu araştırma metinlerini Yunan, Latin ve hatta Sanskrit dillerine çevirip yayınlamıştır.

"İslam Bilimi" özellikle tıp, matematik ve astronomi konularına eğilmekteydi. Bu alanda yapılan araştırmalar ve yazılan metinler, Antik Yunan'ın çağ atlatıcı bilimsel ve felsefi gelişmelerini, modern çağımızın bilim algısına bağlayan önemli bir köprü görevi gördü. Sonrasında, çok çeşitli sebeplerle bu coğrafyalarda bilim terk edildi ve sonunda büyük oranda tükendi.

Ancak şimdi, Katar Dijital Kütüphanesi, bu yazıtları tüm insanlığa kazandırmak için internet üzerinden tüm metinlere erişim sağlamaya başladı!

Metinlere Buraya Tıklayarak Erişebilirsiniz!

Metinler arasında, Arşimet'in 9. yüzyılda su saatleri üzerine yazdıklarından esinlenen Dahiyane Mekanik Araçlarla İlgili Bilgiler Kitabı, Biruni tarafından yazılan ve 122 farklı görsel içeren, astronomik ölçümler yapmaya yarayan "usturlap" yapımıyla ilgili metinler, Pedanius Dioscorides tarafından 1. yüzyılda yazılan De Materia Medica isimli bir botanik ve tıp kitabın Arapçaya çevirisi ve daha nicesi bulunuyor.

Bu girişimin tüm insanlığa faydası olması dileklerimizle...

• M. Strauss. 1,000 Years Of Scientific Texts From The Islamic World Are Now Online. (2014, Ekim 28). Alındığı Tarih: 20 Kasım 2019. Alındığı Yer: io9 | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 29/03/2020 03:30:03 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3536

“Beş duyuyla donanmış olan insanlık, kendisi etrafındaki evreni keşfetme yolculuğuna çıkmıştır. Bu yolculuğun adı, bilimdir.”
Edwin Hubble