Evrim Ağacı

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Zar Kanatlılar
  • Bilimsel Adı Hymenoptera
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Zar Kanatlılar

Bütün üyelerinde iki önde, iki arkada olmak üzere dört adet saydam, zar yapıda kanat bulunur. Dişilerde genellikle ovipositor denilen sivri bir yumurtlama borusu bulunmaktadır. Böylece normalde ulaşamadıkları konak canlılara ya da yerlere yumurta bırakabilmektedirler. Zar kanatlıların birçok türünde yumurta borusu aynı zamanda özelleşmiş şekilde iğne olarak da kullanılmaktadır.

Zar kanatlılar (Hymenoptera) 132 familya içinde tanımlanmış, yaşayan 153.088'den fazla tanımlanmış tür ve 2.429 soyu tükenmiş türle birlikte çok büyük ve oldukça zengin tür çeşitliliğine sahip bir böcek takımını oluşturur. Takım içerisinde karıncalar, arılar, yaban arıları (wasp) ve testere sineği (yaprak arıları) gibi böcekler bulunur. Temel olarak Apocrita ve Symphyta olmak üzere iki alt takıma ayrılırlar. Fosil kayıtlarına göre en eski örnekleri Triyas'a uzanır ve en iyi korunmuş olan Xyelidae ailesine ait türlerdir. Sosyal Hymenoptera üyelerinin ise Kretase'de ağırlıklı olarak evrimleştiği düşünülüyor.

Kutuplar hariç Dünya'nın neredeyse her yerine yayılmışlardır. Çünkü diğer böcekler gibi doldurabilecekleri ekolojik nişler fazladır ve üreme hızları yüksektir. Dolayısıyla da uyum başarıları yüksektir.

Birçok tür parazitik yaşam süreci geçirir. Yani konak hücreye bırakılan yumurtadan gelişen larva, konak hücreyi içeriden yiyerek olgunluğa ulaşır. Ayrıca gerek iletişim, gerekse iş birliği açısından çok fazla üyesi sosyal bir yaşam biçimine sahiptir.

Nektar, polen, bitki veya diğer böceklerle beslenebilirler.

Bazı türleri insanları soktuğunda ani aşırı duyarlılık reaksiyonu gerçekleşerek, anafilaktik şok gelişebilir. Bunun en meşhur örneği arı türleri (Apis spp.) diyebiliriz.

Yunanca'da hymen "zar", pteron "kanat" anlamına gelmektedir. Böylece dilimize "Zar kanatlılar" olarak geçmiş bulunmaktadır.

• Alexandre P. Aguiar, et al. (2013). Order Hymenoptera. In: Zhang, Z.-Q. (Ed.) Animal Biodiversity: An Outline Of Higher-Level Classification And Survey Of Taxonomic Richness (Addenda 2013). Zootaxa. | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/10/2020 03:44:24 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7385

“Geleceği tahmin etmenin en kolay yolu, onu icat etmektir.”
Alan Kay