Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Yünlü Mamutlara Enerjiyi Çiçekler Verdi!

Yünlü Mamutlara Enerjiyi Çiçekler Verdi! Phys.org
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
734 Okunma Sayısı
Not Ekle

Alberta Üniversitesi’nin bir araştırmasına göre on binlerce yıl önce yünlü mamutların yaşadığı buz çağındaki evleri bir çiçek denizi ile kaplıydı ve bunlar bu dev canavarları besleyen bir kaynak durumundaydı.

Nature dergisinde yayınlanan yeni bir raporda Alberta Üniversitesi’nden toprak bilimci Duana Froese, "forb" denilen otsu çiçekli bitkilerin, otlanan mamutların, atların, bizonların, develerin ve aslanların da içinde bulunduğu “megafauna”nın diyetinde önemli bir yer tuttuğunu açıkladı. Kuzey buzul bölgesinin Beringia olarak adlandırılan bölgesinde bitkiler egemendi. Beringia ise Yukon ve Alaska’dan Bering kara köprüsüyle Sibirya’nın içine doğru genişleyen bir bölge konumundaydı. Toprak ve Atmosferik Bilimler Fakültesi’nden aynı zamanda araştırmanın yazarlarından Froese şunları söylüyor:

Bizim topladığımız veriler, bu çevrede yaşayan faunanın çeşitliliğinin çok daha zengin bir resmini bize sunuyor.

Kopenhag Üniversitesi’nden Eske Willersley, kutuplarda donmuş olan topraktaki ve mamutların midelerinde donmuş halde bulunan antik bitki DNA’ları üzerinde çalışan bir uluslararası bilim insanlarından oluşan takıma liderlik etti. Çalışmalar sonucu forbların yaklaşık olarak 10,000 yıl öncesine kadar bitki faunasında egemen halde bulunduklarını keşfettiler, bu tarih de birçok "megafauna"nın yok olduğu tarihle aynı zamana denk geliyor. Buzul çağının sonunda ise kuzey kutbunun ısınması ile forblar yerlerini odunsu bitkilere bıraktılar.

Froese, araştırma sonuçlarının mamutların forbların etkisiyle düşünülenden çok daha çeşitli bir yiyecek diyetine sahip olduklarını gösterdiğini söyledi. Şuana kadar bilim insanları çimenlerin mamutlar için ana besin kaynağı olduğunu düşünüyorlardı, çünkü bu bitkiler çok fazla polen üretiyorlar ve jeolojik kayıtlarda çok güzel bir biçimde korunmuş haldeler.

Elde edilen son sonuçlar ise mamutların yaşadığı bozkırda yaşamın daha net bir resmini çiziyor, ancak hala daha fazla bilimsel araştırma yapılması gerektiğini belirten Froese sözlerini şöyle bitirdi:

Kuzey kutbunun kayıp dünyası hakkında daha öğrenecek çok şeyimiz var. Biz şu anda bu hayvanların nasıl yaşamayı başardıkları hakkında biraz daha bilgi sahibi olduk, ancak hala neyin nesillerinin tükenmesine sebep olduğu hakkında öğrenmemiz gereken bilgiler var.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/01/2021 05:18:27 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1971

Not Ekle

“Bilimin bir numaralı aracı şüpheciliktir. Şüpheciliği ışığı, sorgusuz inancı yok eder.”
Mike Huben