Evrim Ağacı

Yeniden Canlandırmalar Bazı Erken Dönem Hayvanların Nasıl Yaşadığını ve Öldüğünü Gösteriyor! Jennifer Hoyal Cuthill (Cambridge Üniversitesi)

Rangeomorph olarak bilinen eşsiz hatlara sahip tuhaf bir grup 575 milyon yıl önceki eşsiz uygunluktaki okyanus durumuna göre dünyada ortaya çıkmış en erken hayvan gruplarından biri olabilir. Cambridge Üniversitesi'nin araştırmacılarınca hazırlanan yeni bir model bu öncül hayvanların yapısı, evrimi ve yok oluşu hakkındaki gizemleri çözdü. Bulgular PNAS dergisinde yer aldı.

Rangeomorflar diğer yaşam formlarının birçoğu mikroskobik boyuttayken dünya üzerindeki büyük organizmalardan bazısıydı. Çoğu rangeomorf, (bazısının boyu 2 metreye kadar değişebilmesine rağmen) 10 cm civarındaydı. Bu canlılar günümüzden 635 milyon yıl önce başlamış ve 541 milyon yıl sonra bitmiş Ediakaran Periyotu'nda yaşamış okyanus sakinleriydi. Vücutları fraktal olarak bilinen; eğrelti otlarında ve hatta nehir ağlarında bile dallanma şekli olarak görülebilen yandaki küçük dallar ile birlikte yumuşak dallardan oluşmuştu.

Rangemorflar hiçbir modern organizmaya benzemiyordu. Bu da nasıl beslendikleri, geliştikleri ve ürediklerini saptanmasını zorlaştırıyordu ve dolayısıyla hangi özel modern grupla bağlanacağını da. Yine de, rangeomorflar bitkiler gibi görünmesine rağmen, kanıt noktaları rangeomorfların aslında en erken hayvanlardan bazıları olduğunu işaret ediyor. Araştırmayı yürüten Cambridge Üniversitesi Yer Bilimleri Departmanı'ndan Dr. Jennifer Hoyal Cuthill şöyle söylüyor:

Rangeomorfların bitkiler gibi enerjiyi fotosentezle üretemeyecek kadar okyanusun derinliklerinde yaşadığını biliyoruz. Beslenme şekilleri vücut yüzeyleri aracılığıyla besinleri deniz suyundan direk yutmaya daha çok benziyordu. Modern dünyada bu kadar büyük hayvanların sadece suda çözünmüş besinlerle hayatta kalması zor olurdu.

Yardımcı yazar Profesör Simon Conway Morris ise şunları aktarıyor: "Sudaki çözünmüş besin parçacıklarının sayısız hayvanca hızlıca toplandığı günümüze kıyasla Ediakaran periyodunda okyanuslar organik karbon gibi birçok besinlerle dolu yavan bir çorba gibiydi."

Besin rekabetinin çarpıcı biçimde yükseldiği ve ilk büyük hayvan gruplarının fosil kayıtlarında ortaya çıktığı, hızlı evrim periyotu olan Kambriyen patlamasının başlangıcıyla okyanus koşulları 541 milyon yıl önce ciddi anlamda değişti. Rangeomorflar hemen ardından Kambriyen patlaması ciddi olarak başladığında hızlıca öldüklerinden dolayı genellikle evrimin "başarısız deneyi" olarak görüldü fakat yeni analizler onların bir zamanlar nasıl başarılı olduklarını gösteriyor.

Rangeomorflar muazzam toplam yüzey alanıyla hemen hemen onları çevreleyen bütün alanı doldurdu. Bu onları okyanus suyundaki besinlerin maksimum miktarını özütleyebilen çok verimli besleyiciler yaptı. Dr. Hoyal Cuthill, bu yaratıkların okyanusların besinin bol, rekabetçisinin az olduğu dönemde çevrelerine önemli ölçüde çok iyi adapte olduklarını ve matematiksel anlamda boşluklarını neredeyse mükemmel biçimde doldurduklarını söyledi. Dr. Hoyal Cuthill, rangeomorf fosillerini dünyadaki geniş çaplı bir dizide inceledi ve bu organizmaların gelişimlerinin ve 3 boyutlu yapılarının Ediakaran ortamına ne kadar uyumlu olduğunu göstererek bilgisayar canlandırmalarını oluşturdu.

Yine de, Kambriyen patlamasının başlamasıyla rangeomorflar, evrilmeye başlayan avcılara karşı hiçbir savunma mekanizması olmayan "oturan ördekler" konumuna düştü ve okyanusun kimyasal bileşimi değişmesi beslenmeleri için gerekli olan besinleri alamayacaklarının anlamıydı. Dr. Hoyal Cuthill şöyle söylüyor: "Kambriyen'in başlamasıyla Ediakaran'a has canlılar daha fazla hayatta kalamadı ve tamamen onlar gibi hiçbir şey bir daha görülmedi."

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/09/2020 16:15:25 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2599

“Sabır acıdır, meyvesi tatlıdır.”
Türk Atasözü