Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Fotoğrafta soldan sağa Avrupa Uzay Ajansı astronotu Alexander Gerst, Roscosmos kozmonotu Max Suraev ve NASA astronotu Reid Weisman gözüküyor. Yaklaşık 6 aylık görev sürelerinin dolması sonrası, Soyuz kapsülü içerisinde, Uluslararası Uzay İstasyonu'ndan Dünya'ya dönmeyi bekliyorlar. Kapsül, pek de rahat değil ve birçoklarına klostrofobik (kapalı alan korkusu) gelebilecek kadar sıkışık. Ancak astronotlar, uzun dönem eğitimleri ve uzay görevleri sırasında bu kadar dar alanlarda bir arada yaşamayı öğreniyorlar.

Dünya'ya yapacakları bu "dönüş", öyle sıradan bir yolculuk değil: 3 saat sürecek olan yolculukta, kapsül saatte 28800 kilometre hızdan 0'a iniyor... Kapsülün ulaşacağı maksimum hız, Dünya'nın en araba hız rekorunun 67, en hızlı hava aracı hız rekorunun 8 katı! Bu müthiş hızı durdurabilmek için önce paraşütler açılıyor ve hızı büyük oranda kesiyor, sonrasındaysa yere çarpmadan birkaç saniye öncesinde retroroket denen yavaşlatıcı roketler ateşlenerek, çarpmanın şiddeti büyük miktarda yok ediliyor. Yine de iniş oldukça sarsıntılı ve gürültülü oluyor.

Astronotların bekleyişi...

Dönüş sonrası hissedilenler de çok rahatlık verici değil. Çünkü vücutları, 6 ay boyunca kütleçekimsiz ortama adapte olmuş oluyor. 6 aydan sonra birden, ilk defa kütleçekimi hissediyorlar. Buna alışmaları genelde birkaç günü buluyor. Bu süreçte özel eğitimli doktorlar, onlara yardımcı oluyorlar ve Dünya şartlarına yeniden alışmalarını sağlıyorlar.

• ESA. Alexander's Rollercoaster Ride From Space To Germany. (2014, Kasım 07). Alındığı Tarih: 24 Şubat 2019. Alındığı Yer: Phys.org | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 08/04/2020 09:10:37 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3004

“Bilimi yanlışlayan tek şey bilimdir ve o da bunu sıklıkla yapar.”
Matt Dillahunty