Tırtıllar Nasıl Yürüyorlar?

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Kelebeklerin larvalarını biz daha çok tırtıl olarak biliyoruz. Bu daha yavru olan hayvanların hareketi doğal olarak uçma hareketini gerçekleştirebilen ebeveynlerinden oldukça farklıdır.

Tırtılları incelerseniz rahatlıkla görebileceğiniz üzere sadece toraks denilen göğüs bölgelerinde değil abdomen (=karın) kısımlarında da bacağı andıran uzantılar taşıdıklarını fark edebilirsiniz. Her ne kadar bunlara abdominal bacaklar dense de her böceğin göğsünde yer alan bacaklarla aynı değildir, yani bunlar karın uzantılarıdır. Basınç sayesinde şişebilen Turgor kasları yer alır bacaklarında ve bu kasların kasılmasıyla arkadan öne doğru en fazla üç adet aynı anda gerçekleşecek şekilde bir dalgalanma hareketi görülür. Kasların kasılması torasik (=göğüste yer alan) gerçek bacakların tutundukları yeri ardışık olarak bırakmalarıyla sonuçlanır. İleri çok az adım atılmasıyla beraber tekrardan bacaklarıyla tutunur ve oldukça yavaş gibi görülen bu hareket döngüsüyle tırtılımız yaprağın üzerinde yürümesini gerçekleştirir.

Bu döngüsel hareketi şu şekilde özetleyebiliriz:

1. basınç sayesinde abdominal bacaklarının şişmesi ve inmesi
  2. torasik bacakların tutunduğu yerden ayrılıp, ileriye doğru hamle yapılması ve yeniden tutunması

Bu hareketler eş zamanlı olarak ve son derece uyum içerişimde gerçekleşmektedir.

1. Demirsoy, A., 2006, Yaşamın Temel Kuralları, Cilt: 2, Kısım, 2, Omurgasızlar/Böcekler, Entomoloji, Dokuzuncu Baskı, Ankara, 2006
  2. Gullan, P, Cranston, P., The Insects - An Outline of Entomology, 4th ed

Robert Lanza'nın Kuantum Safsatası

İnsan Fetüsü ve Şempanzelerin Hakları Üzerine...

Gürhan Öztürk

Öğretmen. Yazar. Böcek bilimci. Ege Üniversitesi Mezunu. Doktorasını böcek immünolojisi alanında tamamlamaktadır. Bilimkurgu türünde Varoluş adında romanı vardır. Evrim Ağacı'nda böcekler üzerine yazıları bulunmaktadır.