Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Denisovanlar hakkında şu ana kadar bildiklerimiz sadece bir kaç parmak kemiği ve diş buluntusundan elde edildi. Bu fosil kalıntıları hariç henüz bu gruba (ya da türe) ait hiçbir bulguya rastlamamıştık. Fakat Tibet Platosu'nda Xiahe bölgesinde bulunan yarım alt çene kemiği, bu gruba ait olduğu belirlenmiş en önemli örneklerden biri olarak literatüre geçti.

Analizler bu kemiğin 160 bin yıl önce yaşamış olan bir bireye ait olduğunu gösteriyor.

Bulunan Denisovan çene kemiğinin orijinalinin (c) ve rekonstrüksyonunun (a,b,c,d) farklı açılardan görüntüsü
(Chen et al. 2019)

Buluntunun Tibet Platosu'undan gelmesi Altay bölgesi dışında bulunmuş tek Denisovan örneği olması açısından da önemli. Bu bölgenin deniz seviyesinden oldukça yüksek olması, bu insan grubunun bölgeye adapte olmuş olması gerektiğini gösteriyor. Ayrıca daha önce yapılan genetik çalışmalar, Tibetlilerin bu çevreye adaptasyonunda yararlı olan genleri Denisovanlardan miras aldığı da saptanmıştı.

Geometrik morfometri analizleri, Xiahe bireyinin Homo erectus'lar ile Orta Pleistosen Homo türleri arasında bir yere konumlandığını gösteriyor. Ancak dental açıya bakıldığında Homo erectus bireylerinden uzaklaştığı görünüyor. Aslında temel olarak döneminin Homo türlerine benzer özelliklere sahip diyebiliriz.

Geometrik morfometri analizinin sonuçlarını gösteren grafik. Xiahe bireyi kırmızı yıldızla gösterilirken, Üst Paleolitik ve Holosen Homo sapiens açık mavi, erken Homo sapiens koyu mavi, Neandertaller pembe, Homo erectus yeşil ve diğer Orta Pleistosen fosil homininler turuncu kare ile gösteriliyor.
(Chen et al. 2019)

Buluntu 160 bin yıl öncesine ait olduğu için, DNA elde etmek oldukça zor. Araştırıcılar, DNA elde edilemediği için uzun süre korunabilen proteinlerin analizleri yaparak kemiğin hangi türe mensup olduğunu göstermeye çalıştılar. Sonuçlar ise Xiahe bireyinin Denisovan olduğunu doğrular nitelikte.

Protein analizleri sonucu çizilen evrim ağacı.
(Chen et al. 2019)

Bu buluntunun Denisovan bir bireye ait olması ve ayrıca dönemin homininlerine yakınlık göstermesi, daha önce bulduğumuz ve genetiğini bilmediğimiz birçok fosilin de Denisovan olabilme olasılığını ortaya çıkarıyor.

Henüz elimizde sadece 1 tam Denisovan genomu bulunuyor. Bu nedenle bu grubun genetik çeşitliliğini anlamaya yeni yeni başlamaktayız. Gelecekte bulmamız olası olan Denisovanlara ait her buluntu bu hakkında çok az bilgi sahibi olduğumuz insan grubunu anlamamızda oldukça büyük bir öneme sahip olacaktır.

• Fahu Chen, et al. (2019). A Late Middle Pleistocene Denisovan Mandible From The Tibetan Plateau. Nature.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 15/09/2019 11:35:40 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7797

“Vakti gelmiş bir düşüncenin önünde hiçbir ordu duramaz.”
Victor Hugo