Evrim Ağacı

Bu yazı, Scientific American isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Kanser hücresi içeren parazit insana geçti ve tümör hücreleri türler arası çizgiyi atlamış olabilir! Kolombiyalı bir adamın akciğer tümörü çok ender rastlanan bir vakaya dönüştü. Rapora göre hızlıca çoğalan kütle insan hücresi değil, hastanın içinde yaşayan tenyaya ait idi. Araştırmacıların söylediklerine göre bu durum, parazit içinde gelişen kanser yüzünden hastalanan kişinin şu ana kadar bilinen ilk raporuydu. Hastalık Kontrolü ve Bulaşıcı Hastalık Önleme Patoloji Dalı'ndan Dr. Atis Muehlenbachs şöyle diyor:

Böyle yeni bir tür hastalık bulduğumuzda çok şaşırdık – bir insanın içinde tenya ürüyor, bu tenya bir şekilde kansere yakalanıyor, ardından bu kanser insana sıçrıyor ve tümör oluşumlarına sebep oluyor.

Araştırmacılara göre adamda, bağışıklık sistemini zayıflatan ve muhtemelen parazitin gelişmesine yol açan HIV virüsü vardı. Hastanın durumu her ne kadar ender olsa da araştırmacılar tenyaların ve HIV virüsünün dünya çapında milyonlarca insanı etkilediğini belirtiyorlar. Muehlenbachs, farkına varılmamış buna benzer durumların olabileceğini söylüyor.

41 yaşındaki adam aylarca süren ateş, öksürük ve kilo kaybı gibi belirtilerin ardından Kolombiya’daki doktorlara başvurdu. Adama 10 yıldan uzun bir süre önce HIV teşhisi konulmuş ama o ilaçlarını kullanmamıştı. CT taramasının ardından akciğer ve lenf düğümlerindeki tümörler gözlendi. Biyopsinin ardından incelenen hücrelerde tuhaflığa rastlandı, bunun üzerine Kolombiyalı doktorlar CDC ile kontak kurarak hastanın teşhisi için yardım talep ettiler.

Biyopsiden alınan örnekler mikroskop altında incelendiklerinde kanser hücreleri gibi davrandıkları görüldü , hızlı şekilde çoğalıyorlar ve bir arada bulunuyorlardı. Fakat bu hücreler insan hücrelerine benzemiyor idi, insan hücrelerinden 10 kat daha küçüklerdi. Pek çok testin ardından araştırmacılar adamın tümöründe, H. nana olarak adlandırılan bir tenya türünün DNA'sını buldular. Araştırmacılar bunun çok sürpriz bir sonuç olduğunu belirtiyorlar, çünkü hücreler tenya dokusuna hiç benzemiyordu. Fakat daha sonraki testler bu hücrelerin kesinlikle H. nana'dan olduğunu kanıtladı.

Araştırmacıların hipotezine göre hastada HIV olduğundan dolayı bağışıklık sistemi tenyaların gelişimini engelleyemedi. Zamanla, tenya hücrelerinde kanser hücresine dönüşen mutasyon gelişti. Araştırmacılar, tümörün H. nana'dan kaynaklandığını karar verdikten 72 saat sonra hasta öldü. H. nana insanlarda en çok rastlanan tenyadır, süreç içerisinde dünya çapındaki sayısı 75 milyona varan insanı enfekte etmiştir.

Eğer araştırmacılar Kolombiyalı adam vakası gibi başka bir vaka bulurlar ise, hangi tedavinin etkili olacağı henüz belli değil. Araştırmacıların söylemlerine göre normal tenya tedavilerinde kullanılan ilaçlar kanserli tenya hücrelerini tedavi etmekte kullanılamayabilir. Lakin, kanserli insan hücrelerinde kullanılan ilaçlar, kanserli tenya hücreleri üzerinde de etkili olabilir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 09/07/2020 09:17:49 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4105

“Demokrasilerde aslen bulunması gereken özgürlük ve eşitliğe ulaşmanın en iyi yolu, tüm kişilerin devletin olanaklarını en üst düzeyde paylaşabilmesidir.”