Telomerlere Bakarak Kanseri Tahmin Edebiliriz!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Yeni bir araştırmaya göre, DNA sarmallarımızın sonunda bulunan ve koruyucu katmanlar olan “telomer”lerdeki değişimleri takip etmek kanseri erken teşhis etmemizi sağlayabilir. Bir kan testi ile kontrol edilebilecek yeni bir biyo-işaret getiren bu araştırma, 13 yıllık bir süreç içerisinde 135’i kanser olmuş 792 insanla yapıldı. Kanserli hücre geliştirmekte olan deneklerin kanser olmayan deneklere kıyasla telomerleri 15 yaş daha yaşlıydı.

Northwestern Medicine ve Harvard Üniversitesi'nin işbirliğiyle yürütülen araştırmada, Paternal (babadan gelen) telomerlerin süratle kısalması ve kanser teşhisinden 3-4 sene önce stabilize olduğu tespit edildi. Bu sadece, telomer kısalması ve sabitlenmesi gibi parametreleri test ederek, kanser ihtimalini ve yaklaşık başlangıç tarihini öngörmemiz mümkün olabilir. Uzmanlar, konu hakkında heyecena kapılmamak gerektiği konusunda da uyarıyorlar; zira bu, telomer uzunluğu ile kanser arasındaki bağlantıyı ileri süren ilk araştırma.

Ancak bu konudaki umut, her zamankinden daha yüksek. Çünkü araştırmacıların önemli bir başarısı, bundan önceki araştırmaların neden kafa karıştırıcı sonuçlar verdiğini açıklamaları... Önceki araştırmalar, neredeyse her zaman tedavi sonrası hastaları denek olarak kullandığı için, telomer uzunluğundaki değişimin tedaviden mi, kanserden mi kaynaklandığı konusunda emin olamıyorlardı.

Telomerler hücre her bölündüğünde kısalır; yaşlı bir insan daha fazla hücre bölünmesine sahne olduğu için telomerleri daha kısa olur. Kanser hücreleri bölünerek hızla çoğaldığı için telomerlerinin kendilerini yok edecek kadar kısalacağını öngörmek işten bile değil; fakat karşımızdaki tablo bu değil. Kanser telomer kısalma işlemine müdahale edebiliyor.

Bilim insanları kanserin bu müdahalesini çözebilirse kanserli hücrelerin sağlıklı hücrelere zarar vermeden kendilerini imha etmelerini sağlayabilir.

Kaynak: ScienceDaily