Tavuskuşlarının Devasa Kuyrukları Sanıldığı Kadar Masraflı Olmayabilir!

2 dakika
4,881 Okunma Sayısı
Notlarım
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 6 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Erkek tavuskuşunun devasa ve parlak kuyruğu dişileri üzerine çeker; ancak aynı zamanda erkeğin avcılara da yem olmasını kolaylaştırır mı? Bilim insanları uzun bir süredir bu kadar büyük ve dekoratif bir kuyruğun evriminin erkeklere yüklü bir masrafla geldiğini düşünüyorlardı. Erkek tavuskuşlarının kuyrukları, toplam boy uzunluklarının %60'ına kadarını oluşturabilir!

Bu fotoğrafta, oldukça nadir yakalanabilen bir kare görmektesiniz. Her ne kadar tavuskuşlarının erkekleri uçma yeteneklerini yitirmemiş olsalar da, cinsel seçilim sebebiyle evrimleşen devasa kuyrukları uçmalarını oldukça zorlaştırdığı düşünülmektedir. Kulashekara S. Chakravarthy tarafından 2011 yılında çekilmiş bir fotoğrafta bu nadir anlardan birini tam isabetle yakalanmıştır.
Kulashekara S. Chakravarthy

Ancak şu anda bir grup bilim insanı, tavuskuşlarının kuyrukların bulunduğu ve bulunmadığı durumlarda avcılardan ne kadar hızlı kaçtıklarını doğrudan test etmeyi başardı. Sonuç? Kuyruğun varlığı ile yokluğu arasında dikkate değer bir fark yok gibi gözüküyor.

5 farklı Hindistan tavuskuşu ile çalışan araştırmacılar bir uçuş arenası kurdular ve yüksek hızlı 3 boyutlu kameralar kullanarak kuşların kaçış anındaki uçma denemelerini kaydettiler. Kuşları uçurabilmek için uzunca bir sopayla onları dürten uzmanlar, yerden kalkış sırasında tavuskuşlarının hızlarını ve havalanma sonrasındaki 2. kanat çırpışınından sonraki hızlarını ölçtüler. Uçuş başarısı ise hızlanmak ve vücudu yerden kaldırmak için harcanan enerji takip edilerek belirlendi. Bu ikisi, bir kuş avcısından kaçarken en çok enerji harcadığı iki noktadır.

Sonradan araştırmacılar tavuskuşlarının kuyruklarını kestiler. Bunda korkulacak bir taraf yok, çünkü zaten tavuskuşlarının kuyruk tüyleri kıştan kışa dökülür ve yerine yenileri çıkar. Gerçi doğada hepsi bir anda dökülmez; ancak tavuskuşu en azından tüylerini ömrü boyunca yitirmemektedir. Sonrasında onları yeniden uçmaya zorlayarak görüntüler aldılar.

Videoları analiz ettikten sonra, kuyruk tüylerinin varlığı ile yokluğunun, uçuş performansına dikkate değer bir etkisi olmadığı sonucuna vardılar. Bu sonuçlarını The Journal of Experimental Biology dergisinde yayımladılar. Araştırma sonuçları evrimsel biyoloji dahilinde yapılan karmaşık cinsel yapıların hayvana bir maliyetle geldiği fikrini değiştirmeye yarayabilir. Yani cinsel seçilim tarafından desteklendiği için evrimleşen yapılar, sanılanın aksine her zaman hayvanlara bir yük getirmiyor olabilir.

Ancak bu araştırmada dikkat edilmesi gereken ve araştırmanın yazarları tarafından da dikkat çekilen bir nokta var: bu sadece uçuştaki birkaç parametreye bakılarak yapılan bir analiz. Bu kuyruklar uçuş kontrolünü, uçuş sırasındaki dengeyi ve yere inerkenki performansı olumlu veya olumsuz olarak etkileyebilir. Dolayısıyla tavuskuşlarının kuyruğu tamamen masrafsızdır sonucuna varmak hatalı olacaktır. Fakat eskiden sanıldığı kadar masraflı olmayabileceğine dair bir ipucu bulunduğu söylenebilir. Böylece evrimsel biyolojinin en güçlü iki itici mekanizması olan doğal seçilim ile cinsel seçilim arasındaki karşılıklı ilişki daha iyi anlaşılabilecek.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 30/07/2021 13:38:08 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2719