Tavuskuşlarının Devasa Kuyrukları Sanıldığı Kadar Masraflı Olmayabilir!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Erkek tavuskuşunun devasa ve parlak kuyruğu dişileri üzerine çeker; ancak aynı zamanda erkeğin avcılara da yem olmasını kolaylaştırır mı? Bilim insanları uzun bir süredir bu kadar büyük ve dekoratif bir kuyruğun evriminin erkeklere yüklü bir masrafla geldiğini düşünüyorlardı. Erkek tavuskuşlarının kuyrukları, toplam boy uzunluklarının %60'ına kadarını oluşturabilir! Ancak şu anda bir grup bilim insanı, tavuskuşlarının kuyrukların bulunduğu ve bulunmadığı durumlarda avcılardan ne kadar hızlı kaçtıklarını doğrudan test etmeyi başardı. Sonuç? Kuyruğun varlığı ile yokluğu arasında dikkate değer bir fark yok gibi gözüküyor.

5 farklı Hindistan tavuskuşu ile çalışan araştırmacılar bir uçuş arenası kurdular ve yüksek hızlı 3 boyutlu kameralar kullanarak kuşların kaçış anındaki uçma denemelerini kaydettiler. Kuşları uçurabilmek için uzunca bir sopayla onları dürten uzmanlar, yerden kalkış sırasında tavuskuşlarının hızlarını ve havalanma sonrasındaki 2. kanat çırpışınından sonraki hızlarını ölçtüler. Uçuş başarısı ise hızlanmak ve vücudu yerden kaldırmak için harcanan enerji takip edilerek belirlendi. Bu ikisi, bir kuş avcısından kaçarken en çok enerji harcadığı iki noktadır.

Sonradan araştırmacılar tavuskuşlarının kuyruklarını kestiler. Bunda korkulacak bir taraf yok, çünkü zaten tavuskuşlarının kuyruk tüyleri kıştan kışa dökülür ve yerine yenileri çıkar. Gerçi doğada hepsi bir anda dökülmez; ancak tavuskuşu en azından tüylerini ömrü boyunca yitirmemektedir. Sonrasında onları yeniden uçmaya zorlayarak görüntüler aldılar.

Videoları analiz ettikten sonra, kuyruk tüylerinin varlığı ile yokluğunun, uçuş performansına dikkate değer bir etkisi olmadığı sonucuna vardılar. Bu sonuçlarını The Journal of Experimental Biology dergisinde yayımladılar. Araştırma sonuçları evrimsel biyoloji dahilinde yapılan karmaşık cinsel yapıların hayvana bir maliyetle geldiği fikrini değiştirmeye yarayabilir. Yani cinsel seçilim tarafından desteklendiği için evrimleşen yapılar, sanılanın aksine her zaman hayvanlara bir yük getirmiyor olabilir.

Ancak bu araştırmada dikkat edilmesi gereken ve araştırmanın yazarları tarafından da dikkat çekilen bir nokta var: bu sadece uçuştaki birkaç parametreye bakılarak yapılan bir analiz. Bu kuyruklar uçuş kontrolünü, uçuş sırasındaki dengeyi ve yere inerkenki performansı olumlu veya olumsuz olarak etkileyebilir. Dolayısıyla tavuskuşlarının kuyruğu tamamen masrafsızdır sonucuna varmak hatalı olacaktır. Fakat eskiden sanıldığı kadar masraflı olmayabileceğine dair bir ipucu bulunduğu söylenebilir. Böylece evrimsel biyolojinin en güçlü iki itici mekanizması olan doğal seçilim ile cinsel seçilim arasındaki karşılıklı ilişki daha iyi anlaşılabilecek.

1. The Journal of Experimental Biology