Evrim Ağacı

Tamamı Dizilenen Termit Genomu, Böceklerin Yaşam Döngüsünü Aydınlatıyor!

Genom Dizilemesi, Termitlere Karşı Verdiğimiz Mücadelede Kilit Role Sahip!

Tamamı Dizilenen Termit Genomu, Böceklerin Yaşam Döngüsünü Aydınlatıyor! Terminix
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Böcekler yumurtadan çıktıktan sonra metamorfoz geçirerek çeşitli formlardan geçerler ve nihayetinde yetişkinliğe ulaşırlar. Metamorfoz süreci, bir böcek popülasyonu içerisindeki farklı görevdeki bireylerin oluşabilmesini mümkün kılar. Örneğin görselde gösterilen askerler, kanatlı yetişkinler, birincil yetişkinler, neotenik böcekler metamorfoz sayesinde yumurtadan çıkan benzer bireylerden üretilebilir. Böylelikle birbirinden farklı yavrular yapmak gibi daha zorlu bir süreçten geçilmemiş olur.

Aşağıdaki fotoğrafta, genomu 21 Mayıs 2014'te tamamen dizilenen Nevada Nemli Odun Termiti, yani Zootermopsis nevadensis türünün yaşam döngüsü ve olası rolleri gösterilmektedir. Genomu dizilenen canlılar grubuna katılan bu termitler, insanların yapılarında yılda 40 milyar Amerikan doları zarara neden olmaktadır! Artık genomlarını bildiğimiz için, onlarla savaşmamız çok daha kolay olacak.

Genomun dizilenmesi sadece türümüzün rahatını sağlamaya değil, evrimsel biyoloji sayesinde geliştirebildiğimiz öngörülerimizi doğrulamaya da yarıyor. Örneğin evrimsel süreçte bu termitleri diğer sosyal türlerden ayıranın ne olduğu tespit edilebildi. Bu ayrımlardan biri, türün evrimsel geçmişinde meydana gelen değişimlerden bazılarının erkeklerin spermlerinin yapısını değiştirmiş olması. Bu termitlerde spermlerin özelliklerini etkileyen bazı genler, diğer sosyal türlere göre çok daha aktif ve fazla sayıda. Bir diğer farklılık ise bu termitlerin koku reseptörlerinin sayısının azalmış olması.

Ayrıca makalede yayınlanan bu güzel görsel sayesinde bir böceğin yaşam döngüsünü görebiliyoruz.

• N. Terrapon, et al. (2014). Molecular Traces Of Alternative Social Organization In A Termite Genome. Nature. | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 30/09/2020 02:40:30 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2362

“Kendi özgürlüğünüzü korumanın tek yolu başkalarının özgürlüklerini korumaktır. Ancak ve ancak ben özgürsem, sen de özgürsün.”
Clarence Darrow