Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Süzülen Keseli Sıçan ve Uçmaya İnanmak...

Süzülen Keseli Sıçan ve Uçmaya İnanmak... Amazon
2 dakika
1,222 Okunma Sayısı
Not Ekle

Burada göreceğimiz hayvan, kendisi gibi adı da "şeker" olan bir keseli sıçan (opossum): Şeker Süzülücü Keseli Sıçanı. Bilimsel adıyla "Petaurus breviceps". Videoda, bir fanın yarattığı hava akımıyla süzülmeye çalışan sevimli bir örneğini göreceğiz. Üzerine uygun bir müzik ekleyerek videoyu daha da şenlendirmek istedik.

Bu hayvanlar, uçuşun erken evrimine ait çok önemli ipuçlarını vücutlarında taşımaktadırlar: ön ayaklarından arka ayaklarına kadar uzanan bir deri parçası... Bu parça, bir kanadın görevini göremez; ancak bir paraşüt gibi hayvanların süzülerek uzun mesafeler kat etmesini ve yükseklerden atlamasını sağlayabilir.

Bu canlı, sadece uçuşun evrimiyle değil, genel olarak evrimsel biyolojiyle ilgili de çok hoş bilgiler vermektedir: örneğin kendisi gibi bir diğer süzülücü olan "uçan sincaplar" (ismin iddia ettiğinin aksine aslında uçamazlar), tıpkı süzülen keseli sıçanlar gibi koltuk altı derilerinin uzayarak ayaklarına kadar sünmesiyle havada süzülürler. Bu iki canlı, neredeyse birebir aynı süzülme faaliyetini gerçekleştirirler. Ancak birbirlerine pek de yakın akraba değillerdir. Süzülme yeteneklerini ortak atalarından almamışlardır.

Amaç aynı, çözüm de kısıtlı olduğu için, farklı soy hatlarında neredeyse birebir aynı çözümler evrimleşmiştir. Çünkü evrim akıllı ya da zeki değildir. Elde olanı kullanır. Örneğin uçuş için, elde zaten halihazırda ısınma ve cinsel seçilim amacıyla evrimleşmiş tüyler kullanılmıştır. Süzülmede ise, yüzey alanını arttırmak için kullanılması epey kolay olan "koltuk altı derisi" kullanılmıştır. Farklı soy hatlarında, benzer evrimsel baskılardan ötürü benzer yapıların evrimleşmesine "yakınsak evrim" adı verilir.

Evrimsel biyolojiyle uğraşan bilim insanları, eğer ki bazı hadsizlerin iddia ettiği gibi art niyetli olsalardı, bu canlıları birbiriyle "yakın akraba" gibi gösterek işin içinden çıkarlardı. Ancak her bilim insanı gibi, evrimsel biyologlar da gerçeğin peşindedirler. Ve gerçek, bu iki canlının yakın akrabalar olmadığını göstermektedir. Fakat iki canlının evrimsel geçmişi incelendiğinde, benzer seçilim baskıları altında kaldıkları görülür. Bu nedenle, evrim yapabileceğinin en iyisini yaparak deriyi uzatma yoluna gitmiş ve süzülmeyi böyle sağlamıştır.

Tabii burada evrimden bilinçli bir varlık gibi söz ettiğimize bakmayın. "Kütleçekimi topu yere düşürdü." derken kütleçekiminin ne kadar "bilinçli" olduğunu düşünüyorsak, evrimden birinci tekil şahıs ve etken fiil şeklinde bahsettiğimizde o kadar "bilinçli" olduğunu iddia etmekteyiz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/01/2021 01:52:48 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7657