Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Stres Altındayken Neden Sağlıklı Düşünemeyiz?

Stres Altındayken Neden Sağlıklı Düşünemeyiz? Inform Health
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
3,069 Okunma Sayısı
Not Ekle

Biz insanlar, nahoş duygular veya düşünceler deneyimlediğimizde, hatta gözümüzde kötü hatıralar canlandığında bile strese tepki veririz. İlk etapta bu evrimsel bir adaptasyon gibi gelebilir; fakat bu tepkinin hayatta kalmakla ilgisi yoktur; yani strese verdiğimiz bedensel tepki, kötü duygularımız ya da düşüncelerimizle başa çıkmak için evrimleşmemiştir. Bu sebeple bizi stres altına sokan bu durumlara verdiğimiz “uzun süreli” tepkiler fiziksel olduğu kadar zihinsel sağlığımızı da etkiler.

Kronik stres beynin “hipokampus” bölgesinde sinir hücreleri arasındaki bağlantıyı yavaşlatarak sinir iletimini engeller. Bu da uzun-dönem hafıza oluşumunun ve hatırlamanın sekteye uğraması demektir. Bunun tam tersi ise beynin korku merkezi olan “amigdala”da görülür.

Yani stres hipokampuste sinir hücrelerini ve sinir ağlarını yiyip bitirirken, amigdalayı ise besler. Kronik stres, tabiri caizse, aşırı hassas ve buluttan nem kapan bir amigdala yaratır ki işte bu, stresin neden kaygı bozuklukları ile ilintili olduğuna dair pek çok şey anlatır.

Uzun vadeli planlamadan ve duygu denetiminden sorumlu olan, kısacası insanı insan yapan beynin “frontal korteks” bölümü de kronik stresten payını alır. Bu bölüm beynin en geç gelişen (25 yaşından sonra gelişen) kısmı olduğu için genlerden en az etkilenmiş olduğu ve daha çok deneyimlerle yoğrulduğu anlamına gelir.

Kronik stresin bu bölgedeki sinir iletimini bozmasının bir sonucu, karar anında yeterince sağduyulu davranamayıp sonradan bize “Acaba o zaman aklım neredeydi?” dedirtebilecek en aptalca kararları verdirmek olabilir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/01/2021 12:43:26 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4472

Not Ekle

“Demokrasilerde aslen bulunması gereken özgürlük ve eşitliğe ulaşmanın en iyi yolu, tüm kişilerin devletin olanaklarını en üst düzeyde paylaşabilmesidir.”