Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Yaşlanma sadece dünya'da görülen bulaşıcı bir hastalık olabilir mi?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Biyolojik organizma olmak, yaşamda kalma yi satın almamızı sağlayan bedel, yaşlılık ve ölüm. Bunun moleküler seviyedeki karşılığı ise oksidasyon. Bir elmanın oda şartlarında bozulmasıyla aynı süreç.

Yüksek yapılı canlılar olabilmemizi sağlayan faktör, mitekondriler ile oksijenle yüksek enerji üretecek metabolizmaya geçmek olmuştur. Tek hücreli yapılar sitoplazmada oksijensiz solunum yaparak bize göre çok az enerji üretirler.

Işte bu oksijenli solunumun yüksek enerji üretmesinin bir bedeli var o da okside olmak. Yani kimyasal anlamda yanmak. Oksidasyon sonucu oluşan metabolik atıkların neden olduğu hasar, asidik yük, proton yükü.

Yaşlanma süreci temelde oksijenli solunumun mutlak sonucu olarak değil, insanın yanlış yaşam koşullarında ısrarı olarak görebiliriz. Genetik olarak minimum 140-150 yıllık ömre göre kodlanmış bir türün 70-80 yıl hayatta kalabilmesi temelde bireylerin evrimsel gelişim süreçleriyle çelişen yaşam şartlarında ısrar ederek intihar ları. Evet hastalıkların yüzde 90a yakini geri döndürülebilir kaynaklıdır. Bu açıdan bakıldığında gezegenimizde türün kendine özel yaşam şartları dışında alışkanlıkları olan tek türüz. Temelde bitki ve iyi yağlar ve az miktarda et ihtiyacı olan insanın işlenmiş kızarmış yapay kaynaklardan tutun, sigara alkol gibi intihar araçlarını gayet normalmiş gibi tuketebilmesi gerçekten akıl dışı ve açıklanamaz.

Başka gezegenlerde farklı evrimsel süreçler de olsa, biyo-organizma, entropiye belli bir süre karşı koyabilen geçici düzendir teknik anlamda. Yani kısa ya da uzun bir ömrü olmak durumunda teknik olarak.

Teşekkür (4)

“İklim değişiminin politik boyutları olduğu söyleniyor. Bu tuhaf, çünkü insanların E=mc2 veya bilimin diğer temel gerçekleri konusunda taraflar tuttuğunu hiç görmüyoruz?”