Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Yasam birden yik olursa yeniden baslamasi ne kadar surer ve evrim onceki gibi mi isler yoksa tamamen farkli yasam formlarimi olusur? İnsan olurmu?

Yaşam birden yok olursa hiç başlamayabilir. Çünkü yaşamın Dünya'ya tam olarak nasıl geldiği belli değil, dış bir gezegenden de gelmiş olabilir. Meteor yağmurundan gelmiş de olabilir. Veya Dünya'da bir yaşam oluştuysa bile sadece Dünya'nın o dönemki koşulları içinde oluşmuş ve artık oluşamaz bir hâle gelmiş olabilir. Veya gerçekten de Dünya'da oluşmuş ve hâlâ oluşabilme ihtimali taşıyor da olabilir. Yani bu sorunun net bir cevabı şuanlık yok. Ama yaşamın tekrar oluştuğunu varsayıp diğer sorunuzu cevaplayayım.

Büyük ihtimalle çoğunlukla farklı yaşam formları olacaktır. Çünkü bildiğiniz gibi evrimin işlemesi için genetik çeşitlilik gerekir, genetik çeşitlilik ise mutasyonlar yoluyla sağlanır. Mutasyonlar ise rastgeledir. Bu mutasyonları önceden kestiremeyeceğimiz için, ve Dünyanın ilerideki şartlarını da bilemeyeceğimiz için, ne olacağını da bilemeyiz. Ama gelecekteki Dünyanın şartları bize söylenebilirse gelecekte oluşacak canlıları da öngörebiliriz, hatta meşhur Tiktaalik fosili tam da bu şekilde bulunmuştur. İnsan olup olmayacağı da dediğim gibi kestirilemez, ancak şahsi görüşüm bunun pek olası olmadığı yönünde. Çünkü düşünecek olursanız çok gelişmiş bir beyin vahşi ortamdaki canlılara pek fazla yarar sağlamaz. Rakibiniz ile dövüşürken yardım etmez, kaçarken, saklanırken yardım etmez, kazarken yardım etmez, hareket kabiliyetinizi arttırmaz, ve eğer toplum sapyoseksüel değilse üreme ihtimalinizi de arttırmaz. Tüm bunlara rağmen son derece masraflıdır, vücudumuzun kütlesinin %2'sini kaplayan beyin vücuda giren enerjinin %20-25'ini tek başına tüketir. Yani zeki bir yaşam formu belki son derece nadir görülen bir şeydir.

Puan Ver

“Evrimin ışığı olmaksızın biyoloji bir veriler yığınıdır. Bunların bazıları ilginç veya merak uyandırıcı olabilir; ancak hiçbir bütüncül anlamı yoktur.”
Theodosius Dobzhansky