Vulcanlar neden daha uzun yaşar?

Star trek: enterprise dizisinde soğuk savaşın ortalarında dünyaya düşen bir vulcan gemisinde t'pol un büyükannesi bulunuyordu ve anladığım kadarıyla hala hayatta arada neredeyse 200 yıl var peki vulcanlar en başından beri evrimleştikleri zamandan beridir uzun ömürlü bir tür müydü?

Sevgili Treky Hasan.

Star trek evreninde vulkan ırkının bu kadar uzun neden yaşadığını merak etmen oldukça doğal. ayrıca nazar değmesin diye yaşlarından da pek bahsetmiyorlar. Startrek evreninde vulkanların geçmiş çağlarında, ominivor bir hayat yaşadıkları, oldukça sinirli ve atılgan bir hayatları olduğundan bahsedilir.

Bazı hikayelerden ve resmi evren haberlerinden bildiğimiz kadarıyla hayır. ilk çağlarda yaşamları biraz daha kısaydı. Çoğunlukla, romulanlar gibi hızlı yaşayıp genç ölüyorlardı. Ancak Surak bu döngüyü kırdı ve mantığı vulkan hayatının merkezine yerleştirdi. Elbette bir film olduğundan biraz daha hızlı bir süreç yaşadılar ve zamanla yaşamları dinginlik ve huzur dolu olduğu için, hayatlarında stres kaynakları azaldığından yaşam süreleri uzadı. Ama aslen Şu anki yaşam süreleri olan 250- 350 yıl bandında yaşadıkları tahmin ediliyor. Eski çağlarda 60 yaşını görmeden kilingonlar gibi savaşarak ölenlerin haricinde 150 üstüne çıkmadıkları söylenmişti.

Ayrıca, o bölümde T'pol babannesinin madenci kasabasında bir dönem yaşadığını söylese de filmin sonunda çıkınından babaannesinin dünyada kullandığı o ekose çantayı çıkarıyor. Vulcan mantığında pek hatırat eşyalara yer verme fikri olmadığından T'pol 'un gençken babaanesi ile bolca vakit geçirdiği ve dünyayı merak ettiğini de ileride ki bölümlerde görüyoruz. Bu nedenle vulkan bilim kurulundan ayrılarak, insanların arasına katılma fikri kendisine cazip geliyor ve insanlarla uzun vadeli bir yaşamı seçiyor. Ayrıca efsane bir bölümdür.

Bilimsel açıdan ise vulkanların kanları yeşil, hemosiyanin içeriyor. Vucut organları insanlar gibi değil. kalpleri sağda. Biri içte olmak üzere iki göz kapakları var. Derin meditasyonla vucutlarına hükmedebiliyorlar. Yani metabolizma hızları oldukça düşük. her 7 yılda bir Pon Farr yaşamaları da buna bir delil olabilir. Yani metabolizma hızı düşük, üremeye enerji harcamayan bir ırksanız, uzun yaşamak normal. Zaten enerji ihtiyaçları az olduğundan proteine çok aşırı ihtiyaçları olmuyor. Öyleyse vucutlarını içten yıkacak olan oksidatif faliyetler de az. Geçmiş çağlarda omnivor bir yaşam sürerlerken, günümüzde herbiyor bir yaşam sürmekteler. Böyle canlılar dünyada da var. özellikle balıklar arasında. bu balıklarda dünya yaşam standartlarına göre uzun bir hayat sürüyorlar. Vulcanların da aynı manyıkla yaşam sürelerinin uzaması mantıklı.

Ancak insanlar kesinlikle proteine ihtiyaç duyarlar. Ve bazı proteinlerin yapı taşı olan amino asitleri vucutlarında üretemezler. Bu temel nedenden dolayı biz insanların yaşam sürelerini uzatmak bu gün için pek mümkün değil. 120 yıldan daha uzun yaşayamıyor insan evladı. Tabi sıkı bir yaşam süresi uzatma, yaşlanma ve yaşlanma karşıtı çalışma var. Ancak günümüzde 120 yılın elden ayaktan düşmeden tamamlamak ana hedef.