Sorulara Dön
Biyoloji & Genetik

Uyumayan bir canlı var mı?

Varsa neden?

351 görüntülenme
Hatırla
Takip

Aslında soru fazlaca genellenince cevap verilmesi çok zor bir hal almakta. Örneğin "uyumayan bir memeli canlı türü var mı ? " diye sormak istediyseniz tüm memeliler uyur. Büyük kahverengi yarasa, Dünya'da bilinen en uykucu hayvanlardan biridir. Bir günde 20 saatten fazla uyur. Öte yandan zürafalar, 4 saatten az uyurlar. Fakat burada da şu ortaya çıkıyor "Ram uyku denilen uykunun en ağır diyebileceğimiz safhası tüm memeliler de var mıdır?" REM uykusu, bütün karasal memelilerde gözlenmiştir; ancak yunus ve diğer denizel memelilerde yoktur. Ayrıca bütün kuşlarda da REM uykusu gözlenir; fakat sürüngenlerde, balıklarda ve amfibilerde yoktur. Göçmen kuşlar ve yeni doğan katil balinalar haftalarca uykusuz yaşayabilirler ve sonrasında bunu telafi etme ihtiyacı duymazlar. Eğer ki "Tüm uyku uyuyan canlıların uyku uyuyan ortak atası hangi türdür?" sorusu sorulacaksa, muhtemelen sorumuzun bir cevabı bulunamayacaktır. Çünkü çok büyük ihtimalle uyku, tek bir türde evrimleşip torun türlere aktarılmamıştır. Muhtemelen uyku, birden fazla noktada, birbirinden farklı dönemlerde evrimleşmiştir ve hatta kimi canlılarda evrimleşmesine rağmen sonradan kaybolmuş olabilir. Bu durum, her homoplazik evrim örneğinde olduğu gibi, evrimsel analizi oldukça zorlaştırmakta ve karmaşıklaştırmaktadır. Ancak üstesinden gelmek imkânsız değildir. Ayrıntılar için kaynağa göz atmanız harika olacktır. Birde soruları daha spesifi sorarsanız daha net cevaplar alabilirsiniz. İyi günler dilerim.

265 görüntülenme
Teşekkür (1)

Evet var, beyninin yarısını uyanık tutup suda hareket halinde olmak zorunda oldukları için köpek balıkları ve yunuslar hayatta kalabilmek için suda süzülmeleri gerekir. Bunu da beyinlerinin yarısını uyanık halde tutarak sağlarlar.

513 görüntülenme