Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Teori tam anlamıyla ne demek?

Teori, deney ve gözlemlerle kesin olarak doğrulanmış olgudur. Evrim teorisi bigbang teorisi evet. Ama bilim insanları dahil herkes herşeye teori derler yaratılış teorisi komplo teorisi gibi deneye gözleme uzak çoğu şeye teori derler. Ve inanın kafası karışıyor. Bunun sebebi nedir? Nasıl ayırt etmeliyiz?

"Yaratılış teorisi" teori değildir. Sadece savunucuları tarafından öyle anılır, bilimsel göstermek için. "Komplo teorisi" de teori değildir. Halk arasındaki hatalı "teori" kullanımından dolayı kalıplaşmış bir ifadedir. Aslında "Komplo hipotezi" denmeliydi. Ama halk arasında "hipotez" olarak bilinmesi gereken kavram "teori" olarak bilinince "komplo teorisi" ifadesi yaygınlaştı ve kalıplaştı.

Modern bilimde, "teori" terimi, bilimsel yöntemle tutarlı bir şekilde yapılmış ve modern bilimin gerektirdiği kriterleri karşılayan, iyi doğrulanmış bir doğa açıklaması türü olan bilimsel teorileri ifade eder.

"Yaratılış teorisi" ya da "komplo teorisi" kullanımının bununla hiçbir ilgisi yoktur. "Hipotez" olarak kullanılması gereken terimin halk arasında yanış bir şekilde "teori" olarak kullanılmasından doğan bir hatadır.

öncelikle şunu söylemeliyim ki bilim İnsanları yaratılışa teori demezler en azından dedikleri bir makale yada videoya denk gelmedim ve zaten böyle bir ifadeyi kullanmaları için deney ve gözlem yapılmalı ama yaratılış denilen fikirde bunu yapamıyoruz.

Şimdi gelelim komplo teorisine: Birine, bir kuruluşa vb. komplo hazırlandığı konusunda varsayımsal düşüncelere komplo teorisi denir.

Komplo teorisine bir örnek: Amerikan doları banknotu üzerinde yer alan her şeyi gören göz sembolü, bazılarınca ABD kurucularının ve İlluminati'nin dahil olduğu bir komplonun varlığının kanıtı olarak görülmüştür.

“Merak, bilginin tohumudur.”