Sorulara Dön

1,867 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Ali Mete İçen
Ali Mete İçen Felsefe Okuru

İnsanın algısında fiziksel sınırları vardır. Fiziksel sınırlarının dışında, matematiksel sınırları ve hepsini kapsayan biyolojik (mantık ve felsefe) sınırı vardır.

"Neden hiçlik yerine bir şeyler var?" veya "Tanrıyı kim yarattı?" sorusu, biyolojik sınırlarımızın dışında bir sorudur. Bu, doğuştan kör bir insana sorulan: "Sarı renk nasıldır?" sorusundan farksızdır ve anlamsızdır.

Bu Reklamı Kapat

Biyolojik sınır aşılabilir mi?

Evet. Gelişen nörobilim ile, bu sınırları genişletebileceğimiz düşünülüyor. Ancak henüz ne kadar genişletebileceğimizi veya sonucunda sorunuzun cevabına ulaşıp ulaşamayacağımızı bilmiyoruz.

1,492 görüntülenme
Oguz Han
Oguz Han Sıradan Vatandaş

Bir önceki cevabın içindeki ''biyolojik sınır'' ifadesinin yanlış bir yaklaşım olduğunu düşünmekteyim. Bugün insanlık bir her biri farklı nöronlar gibi çalışan büyük ortak bir zihin oluşturmuş durumda. Devamlı ve teknik imkanlar geliştikçe artan hızda bilgi paylaşımında bulunuluyor, ayrıca bilgisayarlardan da faydalanılıyor. Yani hayır bu sorunun cevabı ile ilgili zeka konusunda bir sorunumuz olamaz. Varsa da bu sınır biyolojik değil fizikseldir ki öyle ise bunu zaten anlayamayız. Soru da zaten temel mantık ile ilgili. Bir sayıyı sıfıra bölünce tanımlı bir sayı elde edemememiz ne kadar ''sınırlarımız'' ile ilgiliyse bu soru içinde o geçerlidir. Ancak kimsenin sıfır ile derdi yok gibi görünüyor.

''Tanrı'yı Kim Yarattı'' sorusu bir nedensellik problemi ile alakalı. Nedensellik her gerçekleşen olayın bir nedenin sonucu her nedeninde bir önceki nedenin sonucu olduğunu kabul eder. Bu kainatın işleyişi için sunulan açıklama Antik Yunan'dan beri gündemde. Neden bilmiyorum, bu neden-sonuç örgüsünün bir sonu olması gerektiği düşünülmediği halde başlangıcı bir ''ilk neden'' olması gerektiği yönünde düşünce var. Filozoflar buna zorunlu varlık, nedeni olmayan neden minvalinde isimler veriyorlar. ''Tanrı'yı Kim Yarattı'' sorusu buna yönelik. İlk neden zorunlu bir varlık olan ile açıklanıyorsa bu bir tutarsızlık oluşturuyor. Nedensellik örgüsü gerçekleşmek için kendi kuralını ihmal etmek zorunda kalıyor. Eğer her şeyin bir başlangıcı olması gerekiyorsa.

Bu Reklamı Kapat

Dinler bu nedensellik kuramına pek girmeden Tanrı mantık ötesi bir varlık olarak tanımlamaktalar. Gücü mutlak, bilgisi mutlak, geçmişi ve geleceği mutlak. Her şey Tanrı tarafından yaratılmıştır çünkü her şey yaratılmak zorundadır şeklinde bir argümana sahipler. Peki Tanrı'yı kim yarattı? Ya onu yaratanı? O zaman değişiyor, her şey yaratılması gerekmeyen bir yaratıcı tarafından yaratılmak zorundadır. Bu yaratıcı tamı tamına bilinemez, sınırları çizilemez, anlaşılamaz. Sadece onun ile ilgili fikir sahibi olunabilir, onun müsaade ettiği ölçüde. Tanrıyı kim yarattı? Tanrı tanımı gereği yaratılmak zorunda değil. Peki geri kalan her şey neden yaratılmak zorunda? Gene nedensellikte ki paradoksa düşüyor muyuz? Hayır, çünkü Tanrı nedensellik değil. Yaratılmak zorunda olan her şey Tanrı tarafından bu halde yaratıldı. Yaratıldıkları için yaratılmak zorunda olmalarında bir problem yok. Kısır döngü ama bir yerinden tutup inanılırsa döngünün tamamına inanılabilir gibi görünüyor.

1,179 görüntülenme
Mustafa Onurcan Ozbek
Mustafa Onurcan Ozbek Felsefe okudum 30 yaşındayım

Tanrıyı biz yarattık tıpkı şeytanları cinleri melekleri vb.. Bugünde sanatta yaratmaya türetmeye devam ediyoruz.Nedenlerin nedenleri doğurmasının nedeni muhtemelen evrenin sonsuzluğundan bizimde varoluşumuzun evrenin bir parçası olmasından kaynaklanır.Carl Sagan ın dediği gibi biz evrenin kendi kendisinin farkında olmasının bir yoluyuz bu bağlamda aklımızın yapısıda evrenle paraleldir insan aklını aşan birşey varolamaz.

Sorulara Dön