Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Sorun var : evrende beyaz deliklerin olması muhtemel midir?

Karadeliklerden bahsediyoruz. İnanılmaz bir çekim kuvvetine sahipler. Öyleki ışık bile bu çikim kuvvetinden kaçamıyor. Peki bunun tam tersi olacak şekilde büyük bir itme kuvvetine sahip olan ve evrene ışık yayan beyaz delikler olması muhtemel midir?

selamlar, uzmanı olmasamda bende merak ettiğim için şöyle bir araştırma yaptım;

Genel görelilikte kabaca beyaz delikler uzaya madde püskürtken kara deliklerin tam tersi varsayımsal bölgelerdir.

vikipedi sayfasında şöyle bir yazı var :

"Beyaz delikler, sonsuz kara delikler teorisiyle ortaya çıkar. Gelecekteki kara deliğe ek olarak, Einstein alan denkleminin bir çözümü geçmişinde bir beyaz deliğe sahiptir. Fakat, bu alan, yerçekimsel çöküş boyunca oluşturulan kara delikler için mevcut değil ve beyaz deliğin oluşmuş olabileceği bilinen bir fiziksel süreç de yok. Şimdiye kadar hiçbir beyaz delik gözlenmemiştir. Ayrıca, termodinamik yasaları der ki, evrenin net entropisi ya artar ya da sabittir. Bu kural beyaz deliklerin entropiyi düşürme eğilimleriyle ihlal edilir."

ayrıca aşağıya eklediğim fizikist.com sayfasından bir alıntıyla :

Dr. Brian Koberlein şöyle der: “Elinde beş tane kek varsa ve bunları dağıtmaya başlarsan, sonunda biterler. O andan sonra daha fazla veremezsin. Böyle bir durumda sıfırın altına doğru sayamazsın. Elbette üzerinde “sana bir kek borcum var” yazan kağıtlar dağıtabilirsin. Ama negatif sayıların varlığına dayanarak “negatif kek”lerin varolduğunu ve insanlara verilebileceğini iddia etmek gülünç olur.”

Şahsen yaptığım araştırmalarla varlıklarını bir türlü kabullenemediğim bir olgu ve yine yaptığım araştırmalar ile farkettim ki bir beyaz deliğin var olmasını kabul etmemiz veya kanıtlamamız için birkaç başka teorinin varlığından da tam olarak emin olmamız gerekiyor örneğin paralel evrenler gibi. Ayrıca buradaki yazıda "Döngü kuantum yerçekimi" gibi teorilerin üzerinden geçilmiş bir bak derim. Azınlık da olsa beyaz deliklerin sadece süslü matematik olmadığını savunan bilim insanları olsa da günün sonunda edindiğim bilgiler (konu hakkında uzman olmadığım için belki de)bunların varsayımsal olduğunu söylüyor.

Puan Ver

1. Ayhan Tarakcı Beyaz delikler var mı?
  2. fizikist.com beyaz delik nedir?
  3. fraser cain beyaz delikler nedir? ingilizce
  4. space.com beyaz delikler ile karanlık madde hakkında bir yazı ingilizce
  5. phys.org beyaz delikler ile bir başka yazı ingilizce.

“Özgürlük yasalar veya kurumlardan değil, insanlardan gelir.”
Clarence Darrow