Sorulara Dön

savunma mekanizmamız nasıl işler?

şunu hep merak etmişimdir. bir insanın vüçuduna zararsız bir virüs girdiğinde neler olu yada aksine son dereçe zararlı bir virüs girerse ne olur? savunma mekanizmamız nasıl işler
Yusuf İğın
Yusuf İğın H. sapiens

Virüs veya bakteri bir savunma hücresi tarafından, vücuttaki hücrelerden farklı bir hücreyi (bakteriyi veya virüsü, ya da herhangi organik bir bileşiği) “glikoprotein” denen, hücre zarı üstündeki kıla benzeyen uzantılarla tanınır. Daha doğrusu tanınamaz ve çok ilginç bir şekilde bu yabancı hücrenin peşine düşer, yakaladıktan sonra fagositoz yöntemi ile içine alır. Siz öğle yemeğinizde kebap yerken savunma hücreniz de yakaladığı bakteriyi veya virüsü sindirim enzimleriyle bir güzel parçalar ve afiyetle yer. Olayın özeti bu ancak daha detaylı bilgi için isterseniz aşağıdaki bölümü de okuyabilirsiniz.

.

.

Bu Reklamı Kapat

Savunma, ikiye ayrılır: doğuştan ve sonra kazanılan .

Doğuştan gelen immün sistem, patojenlere karşı öncül savunma mekanizmasıdır. Bu mekanizma ile patojene karşı anlık bir tepki verilir. Bu anlık tepki her patojene karşı ortak bir savunmadır.

Bu savunmanın dört ana hattı vardır;

-fiziksel ve kimyasal bariyerler,

-fagositler,

-inflamatuvar (yangısal) yanıt

-bazı plazma proteinleridir.

Fiziksel ve kimyasal bariyerler; salya, ter ve göz yaşının içindeki - bakterileri öldürücü bir enzim olan - lizozim, mide öz suyunun yüksek asit değeri ve mikroorganizmaları hapseden mukus tabakasından oluşur.

Bu Reklamı Kapat

Bir diğer savunma hattı olan fagositler, vücuda girmiş olan patojenleri yutarak parçalar ve patojenlerin antijenlerini kendi yüzeyinde diğer bağışıklık sistemi hücrelerini harekete geçirmek için sunar. Fagositler üç hücre tipinden oluşur; makrofajlar, nötrofiller ve eozinofiller.

Yangısal yanıt ise vücudun yaralanma olan, dolayısıyla mikroorganizmalar tarafından enfeksiyona açık olan bölgelerinde meydana gelir. Bu yanıt; ilgili bölgedeki kan damarlarının genişlemesine, dolayısıyla bölgeye plazma sızıntısı sonucu şişkinliğe sebebiyet verir. Beyaz kan hücrelerinin de enfeksiyon bölgesine gelmesi sonucu iltihap oluşur.

Son olarak bazı plazma proteinleri ise mikroorganizmaların yok edilmesini sağlar. Örnek olarak membran saldırı kompleksi (membrane attack complex, MAC) verilebilir. MAC, bakterinin hücre duvarında delik açarak bakterinin parçalanmasını sağlar.

Doğuştan gelen immün sistemin aksine kazanılmış/edinilmiş immüm sistem mikroorganizmaya spesifiktir (özgü). Kazanılmış immün sistem daha uzun süreli bir cevap oluşturur ve ikinci kez aynı mikroorganizmayla karşılaşıldığı zaman daha hızlı ve etkili bir savunma meydana gelir. Bu savunmanın temelinde antikor denilen proteinler yer almaktadır. Antikorlar, kazanılmış bağışıklıktan sorumlu hücrelerden biri olan B hücreleri tarafından üretilir. B hücreleri patojenle karşılaştıktan sonra o patojene özgül plazma hücreleri ve hafıza hücreleri olarak ikiye ayrılır. B hücreleri ve antikorlar humoral/sıvısal bağışıklıktan sorumludurlar. T hücreleri ise hücresel bağışıklıktan sorumludurlar. Örnek olarak, T hücreleri virüs tarafından enfekte olmuş hücreyi MHC reseptörü sayesinde tanır ve yok edilmesini sağlar. B ve T hücrelerinin vücut hücrelerine saldırmamaları için oluşum evrelerinde test edilmeleri ve normal vücut hücrelerine saldırmayacak şekilde modifiye dilmeleri gerekir. Bu test mekanizmasında bir bozukluk olursa bağışıklık hücreleri vücut hücrelerine saldırır ve otoimmün hastalıklar meydana gelir. Örnek olarak multiple skleroz (MS). Bunun tersi denilebilecek duruma örnek ise kanserdir; öyle ki kanserin 10 temel özelliğinden biri de bağışıklık sistemine görünmez olabilmesidir. Kanser hücreleri, kendi vücut hücrelerimizden köken aldığı için, B ve T hücreleri onları çoğu zaman yeteri kadar yabancı gibi algılamaz. Kanser hücreleri, bağışıklık sistemi hücrelerine dost gözükmek için yüzeylerinde PD-1 ve PD-L1 gibi bazı moleküller taşır. İşte, yeni nesil kanser immünoterapileri, kanser hücrelerinin bu sahte dost ellerini bloke eden antikor yapısındaki ilaçlardır.

Hücresel Bağışıklık:

1. Drozdogan. İmmün Sistem. (11 Şubat 2021). Alındığı Tarih: 11 Şubat 2021. Alındığı Yer: Deozdogan | Arşiv Bağlantısı
Sorulara Dön