Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Reseptör nedir? Reseptörlerin görevleri nelerdir? Kaç çeşit reseptör vardır?

Teşekkür (1)
Hatırla (1)
Takip

Birinci anlamıyla reseptör, sinyal transdüksiyonunda yer alan bir proteindir, hücre dışındaki bir sinyali hücre içine taşır. Sinyalin bir biçimden başka bir biçime dönüşmesini sağlayan protein hücre dışında olabileceği gibi hücre içinde de olabilir. Reseptöre bağlanan moleküle ligand denir, bu bir peptit (örneğin bir nörotransmitter), bir hormon, bir ilaç, veya bir toksin olabilir, bu bağlanma olunca reseptör biçimini değiştirir ve hücresel bir tepki meydana gelir.

İkinci anlamıyla reseptör, hücre dışındaki bir protein veya taneciğin hücre içine girmek için hücre zarında bağlandığı bir moleküldür. Hücreye bağlanan şey, bir protein (örneğin kolera toksini), bir virüs (örneğin HIV) veya bir lipoprotein taneciği olabilir (örneğin LDL)

Reseptör ,hücrelerin ne yapacağını belirler. Bir başka deyişle, hücre içindeki belirli bir aktivite için aç-kapa düğmesi olarak çalışırlar.

Reseptör tipleri(Duyarlı oldukları enerji formuna göre)

•Mekanoreseptörler

•Kemoreseptör

•Termoreseptörler

•Fotoreseptörler

•Nosiseptörler

Reseptör tipleri(Bulundukları yere göre)

1. Eneteroseptör (Interoceptor)

2. Eksteroseptör (Exteroceptor)

3. Proprioseptör (Proprioceptor)

Teşekkür (2)

Reseptörler, alıcılardır. Enerjiyi impulsa (uyarma sonucu bir sinir teli boyunca meydana gelen kimyasal ve elektriksel değişiklik) dönüştürürler. Temel olarak ikiye ayrılırlar: hücre yüzey reseptörleri ve hücre içi reseptörler. Duyu organlarımızda bulunan reseptörler ise:

• Mekanoreseptör (basıncı algılar)
  • Ağrı reseptörü (acıyı algılar)
  • Termoreseptör (ısıyı algılar)
  • Fotoreseptör (ışığı algılar)
  • Kemoreseptör (kimyasalları algılar)
Puan Ver

“Önceleri, insanların gerçeği bulmalarını engellemek için bir sürü kitabı imha etmeniz gerekiyordu. Bugün ise gerçeği, bir Google aramasının 20. sayfasına yönlendirerek gizlemeniz yeterli oluyor.”
Lenny Pozner