Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Rasgele büyüklükte, içi mikroorganizma, bakteri vs barındıran su ile dolu akvaryumdan belli bi süre sonra daha büyük canlılar ortaya çıkar mı? Nasıl?

Farz edelim ki elimizde oldukça büyük bir akvaryum var. Balıklarımızın bu suda yaşayabilmesi için içerisine yararlı bakteriler vs ekliyoruz. Bunların dışında bissürü bakteriler de var suyun içerisinde. Eğer ben, bu suyun içerisine sadece bakteri eklersem, 500 milyon yıl sonra o sudan çeşitli hayvanlar ortaya çıkar mı?

İçi su dolu büyüklükte bir akvaryumdan kastın senin kontrolünde gerçekleştiğini varsayıyorum,hayır,hayvanlar oluşurken kaotik ortam şartları etkin oldu,ama akvaryuma sen dışarıdan müdahale ediyorsun,yani ortamda çok büyük bir kaotik olma durumu yok,ve ayrıca 500 milyon yıl çok kısa bir süre,ilk penis bile 500 milyon yıl önce evrimleşmiş.Yani daha uzun zaman gerek.Çok çeşitli türlerin ortaya çıkmasını istiyorsak ortam kaotik olmalı ve tonlarca faktör olmalı.

Merhabalar Yiğit Dövücü

Sorduğun soruyu tam anlayamadım açıkscası. Daha buyuk derken 1 hücrenin hacminin artması mı yok çok hucreliye geciş mi demek istiyorsun net değil. Aynıca bu sorudaki bakteriler özelliklerini ve cevre baskısını da yazmamışsın. Yani soruda çok değişken etmen var.

Soruyu anladığım kadarıyla cevap vericem. Bakterileri yada tek hucreli canlılar uygun şartlarda ve doğru cevre baskısıyla çok hucreliye evrimleşebilir. Tabiki bu birden pat diye olmaz. Önce 3-4 bakteri birbirlerine tutunur ve ortak kararlarla ilkel bir çok hucreli oluşturur. Sonra daha fazla bakteri bu gene sahip olup populasyon artar. Zamanla hucreler kendince özelleşir, yeni özellik kazanır veya kaybeder. Mesela bazı hucreler ışığa duyarlı olur görme görevini üstlenir, bazısı sindirmede rol oynar vesayre. Mikro canlılar oluşabilir bu sayede. Cevre baskısı musade ederse daha da buyuyebilir ve yine cevre baskısına baglı olarak çeşitli canlılar varolabilir. Yani her şeyi çevre baskısı belirler. Çok miktarda enerji ve yemek yoksa, kaynak azsa hiç çok hucreli buyuk canlılara evrimleşmeyebilirde. Ortamda ışık ve co2 çoktur fotosentez yapma çok olur, kimyasal enerji çoktur kemosentez yapmaya verilebilir dediğim gibi cok fazla değişken var bu soruda.

Puan Ver

“Zihnim, doğadan topladığım gerçekleri genel geçer yasalara dönüştüren bir çeşit makinaya dönüştü.”