Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Neandertaller kuzenimiz mi atamız mı? Evrim ağacı ve metin özbek hocanın kitabındaki çelişkili ifadeleri açıklayacak var mı?

Linkteki yazıda neandertaller kuzenimiz denmiş. Metin özbek hocanın 50 soruda insanın tarih öncesi evrimi kitabında da birbirleriyle açıkça çelişen ifadeler kullanılmış. İzah edebilecek olan var mı? Sayfa 115-121 alıntıları ektedir.

Neandertaller kuzenimiz mi atamız mı ? Evrim Ağacı ve Metin Özbek hocanın kitabındaki çelişkili ifadeleri açıklayacak var mı?

Neandartaller önce bizim atamız sanılıyordu. Daha sonra yapılan incelemelerle kuzenimiz olduğu anlaşıldı. Belki de yazar bu tarihsel durumu anlatmak amacı ile böyle bir yönteme başvurmuş olabilir.

"Halk arasında en çok bilinen, gerek ortaya çıkış biçimi, gerekse yeryüzünden kayboluşu konusunda da en fazla tartışılan tarihöncesi atamızdır. (Resim 12, 13, 14) Mağara devri insanlarını resimlerken Örnek olarak hep Neandertal insanları alındı. Onlar kaba, anlamsız bakışlı, vahşi olarak bizlere tanıtıldı. Acaba gerçekten Öyle miydiler?"

diyor alıntının devamında. Yazar; Neandartallerin kaba, anlamsız ve vahşi sanıldığının yanında atamız olarak sanıldığını anlatmaya çalışmış sanki burada.

Çünkü kitabın devamında, 136. sayfasında şöyle bir ifade göze çarpıyor: "Neandertal'lerin DNA'lan ile günümüzde yaşayan topluluklardan farklı çıktı. Böylece, uzun süredir belirsizliğini koruyan bir durum da aydınlığa kavuşmuş oldu; belli ki Neandertal bizim hiç doğrudan atamız olmamıştı."

Yani başta dediğim gibi Neandartallerin atamız mı kuzenimiz mi olup olmadığı konusunda belirsizlik vardı, atamız sanılıyordu. Önce bunu anlatmaya çalışmış yazar, daha sonra bunun böyle olmadığının ortaya çıktığını aktarıyor. Ama böyle yaparken kitapta çelişki varmış gibi görünmesine sebep oluyor.

“Doğa, nazik veya gaddar değildir. Zulmü sevme ya da sevmeme gibi bir tercihi de yoktur. Bir konu DNA'nın korunumunu ilgilendirmediği sürece doğa tamamen nötrdür.”