Sorulara Dön
Matematik

Matematik bilim midir?

Matematik bilim tanımına uyar mı? Ne kadar bilimsellik?

106 görüntülenme
Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Matematik bir bilim dalı olarak ne anlama geliyor?

Her şeyden önce matematik çok evreli bir bilimdir. Aslında bunu söylemeden önce bilimin tanımını vermekte fayda var. Ancak sözlüklerde ve ansiklopedilerde bilimin değişik tanımları vardır. Sanırım bu tanımların hiçbirisi bilimi eksiksiz olarak açıklayamaz. Örneğin, evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli bilgidir. İkinci bir tanım; genel geçerlik ve kesinlik nitelikleri gösteren yöntemli ve sıralı, düzenli bilgidir. Diğer bir tanım ise; belli bir konuyu bilme isteğinden yola çıkarak, belli bir amaca yönelen bir bilgi edinme ve yöntemli araştırma sürecidir. Bilim ile uğraşan bir kişinin bu tanımları yeterli bulmayacağını söylemeye gerek yoktur. Bu nedenle, bilimin eksiksiz bir tanımını yapmaya kalkışmaya gerek yoktur.

Peki bu tanımların ışığında matematik bir bilim midir?

Bence özellikle ikinci tanım, aslında akademik anlamda matematikle uğraşan bilim insanlarının yaptığı işin ta kendisidir. Matematiğin çok evreli bir bilim olduğunu söylemiştim. Matematiğin yayılma alanı ve derinliği sınırsızdır. Matematik bilim ve teknolojide olduğu kadar günlük yaşamda da vazgeçilmezdir. Çağlardan çağlara taşınan ulusal sınır tanımayan görkemli, sağlam, güvenilir ve evrensel bir dil, insan aklının yarattığı en büyük ortak değerdir.

172 görüntülenme