Evrim Ağacı Soru & Cevap

Işığın hacmi varmıdır?

Işığın hacmi=zaman,ışık hızı ve ışığın çıkış noktasındaki alanı çarpımına eşittir formül vp=t. c. A ben böyle yazıyorum vp plazma hacmi t zaman c ışık hızı a kaynağın yüzey alanı not bu formüle göre kaynaktan çıkan ışıklar dik açı ile çıkmalılar eğer ilğileneniz olursa daha detaylı anlatabilirim ve farklı açılar için farklı bir formül var

Merhabalar Armağan Taşkan

Öncelikle ışığın hacmi yoktur. Hacim maddelerin ortak özelliğidir ve ışık maddesel birşey değildir, enerjidir. Enerjilerin hacmi olmaz.

Guzel bir formul yazmışsın, en azından mantıga uydurmaya calısmıasın ama bole bir formul yok. Senin Yazdıgın formul şu, ışık fotonlarını vektor gibi dusunelim(yani ok şeklinde) bu fotolar 3 boyutlu duzlemde, belli bir hacimin içinden gecen fotonlardır. Ama buna biz fotonların hacmi var diyemeyiz. Çünkü uzayda yer kaplamıyorlar.

Merhaba Ertugrul,

Parcacik mi dalgami oldugunu gozlemcinin olup olmamasi belirledigine gore biz de soz konusu ortamda bu olayi tartisirken gozlemci oluruz. Gozlenirken parcacik gibi davraniyorsa eger parcacik varsayimindan yola cikip beyinfirtinasi yapmak gerekiyor. Ne de olsa iddalarin aksini kanitlayabilmek icin bence gozlemci modundan cikip 11 boyutlu evreni taniyabilmek lazim.

Merhabalar İlker Tümer

Bilgi kirliliği olmaması adına konusuyorum. Işık yada fotolar enerji mi yoksa parçacık mı tam olarak çözülebilmiş değil. Bazı deneylerde parçacık gibi bazı deneyler dalga gibi davranmıştır. Yani direk ışık parçacıktır demek hatalı bir varsayım. Aşşagıya linki bırakıyorum incelersin.

Puan Ver

Olabilir. Madde ya da enerji olsun fark etmez, hacim tanımlayabilirsiniz. Sizin matematiksel tanımınız olan

Işığın hacmi=zaman x ışık hızı x ışığın çıkış noktasındaki alanı

düz ve birbirine paralel çizgiler halinde yayılan ışığın bulunduğu uzay bölgesinin hacmini veriyor. Zaman ilerledikçe bu hacim artıyor, çünkü ışık yayılıyor. Bu yayılım A kesitini düz kesen ışık demeti için çalışır. Örneğin bir lazer demeti için.

Benzer olarak noktasal ışık kaynağı için de tanım yapabilirsiniz. Bu sefer ışığın uzayda bulunduğu bölge küresel olacaktır. Kürenin hacmi:

ile veriliyor. Burada r yarıçaptır ve r=ct olarak tanımlanabilir. t zamanı ilerledikçe, noktasal ışık kaynağından yayınlanan ışığın uzayda kapladığı bölgenin hacmi de büyüyecektir.

Ancak buna "ışığın hacmi" demekten çok "ışığın uzayda bulunduğu bölgenin hacmi" demek daha doğru olur. Bir cisim için düşünürsek, "cismin hacmi" dediğimizde doğrudan "cismin uzayda kapladığı bölgenin hacmi" ni anladığımızdan, kısaca "cismin hacmi" kavramnın kullanabiliyoruz. Ancak ışık (ya da başka bir alan) uzayda yer kaplayan yapıtaşlarından (atom ya da molekül) oluşmadığından, kavramsal bir karışıklık çıkıyor. Oluşan kavram karışıklığını gidermek gerekiyor. İşte "ışığın hacmi" yerine "ışığın uzayda bulunduğu bölgenin hacmi" dersek bu kavramsal karışıklığı gidermiş olabiliriz.

Puan Ver

Isik elektromanyatik olup foton denilen, isik hizinda yol alan taneciklerden olusmaktadir. Bunlarin tekil olmasi ve birlesik olusturamamasi bir kutlenin olusumuna engel olsa da aslinda atom altinda yer kaplamaktadir yer kaplayan hersey kutle sahibidir fakat bizim algilarimiza dayanan olcum sistemleri limitli oldugu icin boyle bir kutle olsumunu olcmemiz mumkun olmadigindan genel kabul geregi isigin kutlesiz oldugu kabul edilmistir. Nitekim olsa da olmasa da bizim alemimizde bize bir sey ifade etmeyecektir.

Puan Ver

“Evrim, sadece nereden geldiğimizle ilgili bir hikaye değildir. Aynı zamanda, yaşamın merkezinde yer alan epik bir şiir gibidir.”
Kenneth R. Miller