Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

İnsan neden intihar etmeyi düşünür, bunun evrim açısından neden ve sonuç değerlendirmesi nasıl yapılır? Doğada intihar eden başka canlı türü var mı?

Doğada intihar, yaşama devam etmenin, devam etmemekten daha olumsuz sonuçlar doğuracağına ikna olunmasıyla görülen yaşamak kadar doğal bir tavır. Önce mitekondride görüyoruz bu yaklaşımı. İnsanın un şeker gibi saçmasapan şeyleri vücuduna alması, mitekondrilerde ve hücrede hasara neden olur basit tabirle. Serbest oksijen radikallerinin eksik elektronlarını hücre ve mitekondri zarlarından alma savaşı sırasında hasarlanan mitekondirler, enerji üretemeyecek hale gelmeden önce hücre çekirdek dna sına ölüm emri verirler, bütün uğruna intiharı seçerler. Hasarlanmanın artması hücre için de tehlike sinyali olduğu için intihar ile sonuçlar. Kişinin junk şeyleri yiyor olmasının bedelini önce mitekodri, sonra hücre (örneğin 2 gün yaşayacaksa 1 gün ya da daha az yaşayarak) öder. Hücrelerin döngüsü hızlandığı için de bireyin ömrü kısalır. (Zararlar telomer kısalmasına da neden olur, hastalık riskleri de erkene gelir)

Gördüğümüz gibi yaşamın temelinde hayatta kalma (bireyde yaşamda kal, türde üre çoğal) temeldir. Bunun için gerekli olan ölmek ise, bu da yaşamak kadar doğal bir işleyiş.

Ancak günümüzde genetiğimizle çelişen, bize uygun olmayan bir sosyal yaşam kurduğumuz için, bütünün iyiliği için değil, kendi kötülüğümüz için intihar edecek hale geldik. Temelde yaşam için yemek aramak, avlanmak en güçlü güdü olurken, bu ihtiyaçlar ortadan kalktığı için varoluşsal sorunlarla yüzleşir olduk. Yaşamsal bir amaca sahip olmama, hayatın temel işleyişiyle çelişen bir durum. Bu nedenle kişinin bedensel ve manevi donanımlarını araştırarak, kendisine bir amaç edinmelidir. (Emekli olmak için (hiçbir şey yapmamak için) çalışan bireylerin emeklilik sonrası aniden hastalıklarla boğuşarak kısa sürede ölmesi de, hiçbir şey yapmama amacına ulaşan bilinçaltının artık yaşamdan çekilme kararıyla ilgilidir)

Amaçsız bir insanın intiharı, kendi yaşamını yönetememesi demektir. Yetişkin bir insan, sorunlarıyla başa çıkabilecek ve kendine bir amaç edinip onun için çaba gösterebilecek yetkinliğe ulaşmış olmak zorundadır. Bu çaba yoksa, kişi boşluklarıyla yüzleşmek, içsel sorunlarla mücadele etmek zorunda kalacaktır.

Henüz tekamül, yaşamın yanında olma ve insanlık için bir şeyler yapma aşamasına bile gelemedik.

Hücrenin bütün için kendini feda etmesinin yanında, bireyin kendi egosu için birilerini harcaması, onun neden intihar eğiliminde olduğunu gösteren bir tablo.

Puan Ver

1. http://vfdergi.yyu.edu.tr/archive/2008/19_1/2008_19_(1)_55-63.pdf http://vfdergi.yyu.edu.tr/archive/2008/19_1/2008_19_(1)_55-63.pdf

“Bilime dayanmayan felsefe boştur. Bilim keşfeder, felsefe yorumlar.”