Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Insan bedeninde iletişim hücresi nöron hücreleri ise diğer canlı organizmalarda (böcekler bitkiler vb) aynı/benzer işlevde hücresel bir yapı var mı?

Bitkilerde yok. Böceklerde ise var. Böceklerdeki sinir düğümü adı verilen gangliyonlar, bizdeki beyin işlevini görür.

Böcek öldürücü ilaçların bir kısmı bu sinirleri kullanarak onları öldürür.

Böceklerde ipmerdiven sistemi vardır. Başta birbiriyle kaynaşmış üç çift gangliyonla, bunlardan gözler, anten ve diğer baş organlarına uzanan sinirler bulunur. Ayrıca bir çift sinir şeridi ventral olarak ve her segmentte bir çift gangliyon meydana getirerek, vücut boyunca uzanır Torax gangliyonlarından bacaklara, kanat ve iç organlara sinirler gider. Abdomende bulunan beş çift gangliyondan bazıları kaynaşmıştır. Böceklerde sempatik sinir sistemi de gelişmiştir.

Sinir sisteminin yapı taşları olan sinir hücresi (nöron) farklı bölümlerden oluşur. Hücre gövdesi, omurgalı hayvanların nöronlarından farklı olarak, birçok glia hücresinden meydana gelmiş birkaç tabakalı bir kılıfla örtülmüştür. Omurgalı hayvanlar için çok karakteristik olan Nissl tanecikleri böceklerde pek az ya da tipik olmayan durumlarda belirgindir ve bunların perikaryon içerisindeki dağılımı da aşağı yukarı tekdüzedir. Endoplazmik retikulum, Golgi aygıtı, yaşlılık pigmentleri ve serbest ribozomlar, yalnız perikaryonda bulunmasına karşın, granüller ve mitokondriler düzenli olarak hücre uzantılarının içerisine de göç ederler. Sinir uzantıları, akson ve dendritlerden oluşur. Akson ve dendritler her iki yönde de iletim yeteneğine sahiptir. Bu iki yönlü iletimi engeleyip tek yönlü iletilmesini sağlayan yapıya sinaps denir. Merkezi sinir sisteminin sinir düğümleri gangliyonlardır. Sinir sisteminin dağılımı gangliyonlar tarafından olur.

-Baştaki yutak üstü gangliyonundan göz, anten ve altdudağa,

-Özofagusun altından ağız parçalarına,

-Toraxtaki sinir düğümünden bacak ve kanatlara,

-Abdomenlerdekilarden iç organlara,

Sinir kolları uzanır.

Böceklerin nemi ve ısıyı nasıl algıladık hâlâ aydınlatılamamıştır.

Bu tip ilaçlar, böcek öldürücü ilaçların büyük çoğunluğunu oluşturur. Kontak etkili ilaçlar iki dentrit ve akson ucundaki sinaptik boşluğu doldurarak nörotransmitter madde geçişini bloke eder. İki sinir hücresi arasındaki ACE enzimini inhibe ederek istemsiz davranışlara, kas kasılmalarına sebep olur. Sinir sistemi işlevinin bozulmasıyla canlı ölür. İnsanlarda da bu etkiler görülebilir. İlaçların molekül yapıları, böceklerin sinaptik açıklıkları farklı olduğumdan her ilaç her canlı üzerinde etki yaratmaz.

Puan Ver

“Konuşmadan önce düşünün. Düşünmeden önce okuyun.”
Fran Lebowitz