Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Hidrojen bağlarının veya iyon - dipol ilişkileri sonucu oluşan çekim gücü nasıl oluyor da bir iyonik bileşiğin bağlarından üstün gelebiliyor?

İyonik bileşiğin çözünmesi için anyon ve katyonların su molekülleri tarafından sarılması gerek bunu yapabilmeleri için anyon ve katyonların arasındaki bağdan üstün gelmeleri gerekiyor bunu nasıl yapabiliyorlar sonuçta iyonik bağ her türlü hidrojen bağlarından da iyon - dipol ilişkisi sonucu oluşan ilişkiden de daha güçlü değil mi?

Öncelikle bir moleküle bir molekül etkileşiyor şeklinde düşünmeyelim. Çözünen iyonik katının bir atomunun çevresini saran su molekülleri , katıdaki bir iyonun etrafına ilgili yükteki molekül yönünün bakacağı şekilde halka halini alır. Yani aslında tek yönlü bir kuvvete karşın aynı noktadan az ama fazla sayıda kuvvetin çektiği bir moment dengesi var.

Ayrıca etraftaki su molekülleriyle ilgili iyonumuz arasında kurulan elektrostatik bağın , bağın kurulacağı atomların yükleri ve su molekülüyle iyon arasındaki uzaklıkla ilişkili olduğunu unutmayalım. Oksijen , halihazırda elektronegativitesinden ötürü hidrojenin elektron yoğunluğunu da azalttığı için çevresinde güçlü bir elektron yoğunluğuna sahiptir. Yani iyonik bağın kuvvet değerine tek bir molekül olarak yaklaşamaz ama bir çok su molekülünün , iyonik bir katının iyonuyla kuracağı bağlarda onu yenebilmesi mümkündür.

Bunu , kaynakçada belirteceğim bağ enerjisi tablolarından edinilecek H-Cl bağı potansiyel enerjisi ve hidrojen bağının enerjisinin değeriyle kıyaslayarak görebilirsiniz.

Puan Ver

“Tek bir hücre, belirli şartlar sağlandığında sadece birkaç yılda yetişkin bir insana dönüşebiliyorsa, tek bir hücrenin belirli diğer şartlar sağlandığında yüz milyonlarca yıl içinde insan türüne dönüşebileceğini anlamakta hiçbir güçlük olmamalıdır.”