Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Gezegen çekirdeğinin yapısının katı demir elementinden oluştuğu nasıl kesin olarak biliniyor?

Bu kadar derin ulaşılması tartışmasız imkansız manto tabakasına rağmen hangi spektograf cihazını kullanarak demir nikel elementlerinin karışımlarından oluşan çekirdekten eminiz? İçerideki atomların nası etkileştiğini bilmiyoruz aynı kütlede olup aynı hacimi kaplayan başka element atomlarının karışım olabilir. Olamaz mı? Neden?

Dünyanın merkezinin demir olduğu direk gözlemle tespit edilebilmiş değildir. Ancak birden çok deney ve veri kaynağı ile böyle olduğu düşünülmektedir. Bu verilerin bir kısmı yerçekimi, bir kısmı manyetik alan, bir kısmı sismik dalga hızı, bir kısmı dünyanın toplam yoğunluğu ve kütlesi ve daha başka birkaç yöntemdir. Ekte vereceğim sayfada bunların tamamını görebilirsiniz.

Bunlar dışında da benim aklıma şöyle bir bilgi geliyor: Yıldızlar, sistemleri ortaya çıkaran, galaksileri oluşturan, devasa ve çok uzun soluklu enerji kaynakları ve bildiğimiz kadarı ile evrende bulunan çok sayıda farklı elementin de ortaya çıkış noktaları. Ve yıldızların ömürleri, içlerinde oluşan nükleer reaksiyonlar ile giderek daha ağır elementler oluşturmaları sürecini kapsıyor. Bu süreç de demir elementinin oluşması ile son buluyor. Yani bir yıldızın merkezi demirle dolunca yıldız, dış katmanlardan gelen basıncı dengeleyecek iç enerjiyi üretemiyor ve patlıyor. BU nedenle demir evrende çok nadir bulunan bir element değil ama çekirdeği en sıkı bağlanmış ve yıldız oluşum aşamalarının en ağır elementi. Demirden daha ağır elementler yok değil ama bunlar ancak süpernova patlamaları ile (yani çok kısa bir sürede) oluşuyorlar ve bu nedenle de evrendeki miktarları çok az. Bu nedenle de biz, yapay olarak bir gezegen yapacak olsak kullanacağımız hammadde, bir yıldızı oluşturan elementlerden oluşurdu. Ve bu elementler grubunun da, kütle olarak en ağırı demir olurdu. Çok sıcak bir element küresinin merkezinde de demirin bulunması hayli mantıklı ve doğru görünüyor çünkü dünyanın iç kısmı sıvı ve demir de dünyanın içeriğindeki en ağır element olduğu için onun merkezde toplanması da beklenebilecek bir şey.

Puan Ver

• Allègre, Claude J .; Manhès, Gérard; Göpel, Christa. Dünyanın Iç Çekirdeği. (27 Kasım 2020). Alındığı Tarih: 27 Kasım 2020. Alındığı Yer: wikipedia | Arşiv Bağlantısı

“Sayısız yüce güçle donanmış insan, buna rağmen vücudunda düşük kökenlerinin silinmez izini bir damga gibi taşımaktadır.”