Sorulara Dön

Evrim herhangi bir Tanrı tarafından yaratılmış olabilir mi?

Evrimin keşfiyle monoteist dinlerin temeli sarsıldı. Geçmişten günümüze evrim hala din karşıtı ilan ediliyor. Peki evrim yaratılmış bir süreç olabilir mi? Veya monoteistlerin hep kullandığı cevap olan Adem ve Havva var olmuşsa eğer maymun ırkından gelen ilk sapiens türü olabilirler mi?
Barış Barış
Barış Barış bilim meraklısı

Merhaba

Teorik olarak bu sorunun cevabı evet olabilir. Çünkü kulakları çınlasın Kerem Cankoçak hocamızın çok sevdiğim deyimiyle her fizik bir metafiziğe dayanıyor. Yani hep bir geri adımda cevabını bulamadığımız(yani gözlem yapamadığımız) bir alan var. Bu şu an için t=0 anı. Her ne kadar bilimsel spekülasyonlar varsa da (örneğin kuantum fokurdamalarından evren oluşması gibi) bu noktada fiziğimiz çalışmıyor. Es keza kara deliklerin tekillik noktalarında da öyle.

Bu Reklamı Kapat

Ha bunları bir gün çözersek oradan da geride tıkanacağımız yerler olacak. Yanlış bilmiyorsam buna "kozmik sansür" adı verilmekte. Dolayısıyla bir Tanrı var olabilir. Evrenin kurallarını bu şekilde koymuş olabilir. Aksi de mümkün tabi.

Bir inanca sahip olalım veya olmayalım kesin olan şey, biz evrenimizin işleyişini anlamak istiyorsak elimizdeki en iyi silah bilmsel metot'tan şaşmamak.

Tugberk Kaynak
Tugberk Kaynak Araştırmacı

Merhabalar, bu benim de düşündüğüm çok güzel bir soru

Elbetteki bilimsel anlamının dışında bir anlam yüklemek istersek, evrimi de bir yaratıcı tarafından yaratılmış bir süreç olarak sayabiliriz. Evrimin bilindiği üzere çoğu monoteist dini yaratılış açısından sarstığı da doğrudur. Buna bir örnek olarak da Adem ve Havva verilebilir.

Bu Reklamı Kapat

Dünya üzerinde yaşamış ilk insan "türlerinin" günümüzdeki Homo Sapiens türüne kıyasla epey farklı oldukları gerçek. Eğer ki yaratılış doğruysa bu sonucun bizi Adem'in türünün ne olduğunu düşündürmesi de doğaldır. Eğer Adem'i İncil, Kuran, Tevrat ve çeşitli dini kitaplar tarafından anlatıldığı şekilde bir Homo Sapiens sayarsak o zaman ondan önce yaşayan mesela Neandertalleri insan saymamalıyız. Bu çok yanlış bir kanı olur şüphesiz. Eğer Adem'i ilk insan olarak primat takımının bir üyesi sayarsak o zaman bu Adem'in aslında kutsal kitaplarda anlatıldığı kadar gelişmiş olduğu bilgisiyle çelişir. Dolayısıyla (benim inancıma göre) evrim, olası bir yaratan hakkında yorum yapmaz ama varsa bu yaratıcının nasıl yarattığı konusuna bir sınır çeker.

Bu soruyu yaklaşık 1 sene öncesinde Evrim Ağacı'nın instagram sayfası üzerinden sormuştum, altına gelen cevaplarda da, yaratılış inancına sahip insanlar Adem öncesini "Beşer Öncesi" adını verdikleri bir kategoride görüyorlardı. Homo Sapiens öncesi türleri de insan sayıyorlardı ancak Adem ve Havva türünden olmadığı iddiasındaydılar. Elbetteki bu bilimsel açıdan test edilmeye müsait olmayan bir yaklaşım.

Bu Reklamı Kapat

Sorulabilir ki acaba bilim, homo sapiens öncesi ara türleri açıklamamış olsaydı, yine de bu iddiada bulunurlar mıydı? Kestiremiyorum. Ancak söyleyebilirim ki evrimin bir yaradan tarafından tasarlanmış olması yanında test edilmesi olanaksız ve şüphelerle dolu birçok cevabı da, soruyu da beraberinde getirir gibi gözüküyor.

Murat Boyraz
Murat Boyraz Hasbel

Merhabalar;

Benim bu soruda yanlış bulduğum bir nokta var, bir şeyleri açıklamaya çalışırken neden hep tanrı temelli yaklaşıyoruz, karşılaştığımız problemlere tanrı odaklı çözümler bulmaya çalışıyoruz. Bence bu soruya karşılık şöyle bir soru sorulmalı "Neden tanrı diye bir şeyin var olduğunu düşünüyoruz ?" Başlıktaki soru "Evrim bir kalemtıraş tarafından yaratılmış olabilir mi ?" sorusundan farksızdır. Hatta kalemtıraşın yaratmış olma ihtimali daha fazla bence, en azından var olduğunu bildiğimiz bir şey. Tanrı sadece bir varsayımdır, bilimsel ve akılcı bir yanı yoktur. Bu yüzden doğruya ulaşmak için bilimsel olmayan, akılcı olmayan, somut olmayan şeyleri bakış açımızdan çıkarmalıyız, yoksa çok dar bir pencereden bakmış oluruz. Evet açıklanması gereken şeyler vardır, bunların cevabını henüz bilmiyoruz ve akılla ve bilimle bu cevapları bulamadığımız sürece bu sorulara verilecek en iyi cevap "henüz bilmiyoruz" olmalıdır. Kısa bir anekdot; orta çağda "bilmiyorum" demeyi bilmeyen insanlar depremlerin, dünyayı kafasında taşıyan öküzün kafasını sallaması ile olduğuna inanmıştır.

Sorulara Dön