Sorulara Dön
Evrendeki en yavaş şey nedir?
Maksimum hız sınırı ışık hızıyken hız kavramının minimum değeri olmak zorunda mıdır?
427 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Cevap

Bir atlı karıncya bindiğinizi düşünün, Hemen yakınınızda bulunan insanlar (objeler) gözünüzün önünden makul bir hızda geçerler. Fakat ufka baktığınızda dağlar, uzakta görünen yüksek binalar takip edemeyeceğiniz kadar hızlı bir şekilde gözünüzün önünden geçer. Sadece dünyanın kendi etrafında dönmesini düşündüğümüzde çok uzaklardaki yıldızlara teleskobumuzu odaklamak için özel bir yazılıma ihtiyaç duyarız.

Teorik olarak bizden 27,5 AU (1AU=150 milyon kilometre) uzaktaki bir gök cismi Dünya'nın dönmesinden dolayı ışık hızında hareket eder.

Diğer yorumlarda da bilirtildiği gibi; hem görecelilik, hem de bizim zaman algımızdan kaynaklanan nedenlerle "daha hızlı" kavramı sadece Dünya üzerindeki küçük ve yerel hareketleri tanımlamak için uygundur.

Bu Reklamı Kapat

Gözlemci olarak kendiniz olduğunuz için, kendinizi ve gözlem yaptığınız yeri hareketsiz olarak kabul edersiniz.

Enerji yada atom altı parçacık hareketi açısından düşünüldüğünde, mutlak sıfıra (0 Kelvin, -273 Santigrad Derece) çok yaklaşıldığında, o sistemin içerisinde gerçekleşen enerji akışı en yavaş gerçekleşen olay olarak düşünülebilinir.

1. Vikipedi. Astronomik Birim. (13 November 2021). Alındığı Tarih: 13 November 2021. Alındığı Yer: https://tr.wikipedia.org | Arşiv Bağlantısı
  2. Stellarium App (uygulama). (, 2021). Uygulama ücretsizdir. Teleskop seçerek gözlemi yapabilirsiniz..
  3. Vikipedi. Mutlak Sıfır, 0 Kelvin. (13 November 2021). Alındığı Tarih: 13 November 2021. Alındığı Yer: Wikipedia doi: 10.GND: 4141119-5. | Arşiv Bağlantısı
  • Raporla

Evren'deki en yavaş şey, bu cevabı okuyan kişinin ta kendisi!

Hız kavramı, sadece ve sadece belli referans noktasına göre anlamlı olan bir şey.[1] Görelilik Teorisi'ne göre farklı gözlemciler aynı olayı farklı şekillerde deneyimleyebiyorlar. Mesela siz arabada otururken yanınıza bir araba gelip durduğunda ve sonrasında hafifçe ileri gitmeye başladığında, o araba mı ileri gidiyor yoksa siz mi geri gidiyorsunuz bunu ayırt edemeyebilirsiniz. Aslında bu ikisi, birebir aynı olaya karşılık geliyor; ancak farklı gözlemciler tarafından farklı şekillerde deneyimlenebiliyor.

İşte bu nedenle bir şeyin hızından söz edecekseniz, neye göre olduğunu söylemeniz gerekiyor. Saatte 100 kilometre hızla giden bir trenin içinde, trenle aynı yönde saatte 2 kilometre hızla yürüyorsanız, trene göre hızının saatte 2 kilometre olacaktır; ancak dışarıdan sizi izleyen birine göre hızının saatte 102 kilometre olacaktır. Ay'dan sizi gözleyen biri için bu hız bambaşka bir değere sahip olacaktır.

Bu Reklamı Kapat

İşte bu nedenle Evren'deki en yavaş hareketi mutlak olarak belirlemek pek kolay değil (belki de imkansız), çünkü mutlak ve sabit bir referans noktası bulunmuyor. Neye göre en yavaş şeyi belirliyoruz? Bunu evrensel olarak tanımlayamıyoruz. İşte göreli bir şekilde söylememiz gerektiği için, bu yazıyı okuyan kişiye göre Evren'deki en yavaş nesne kendisi olacaktır. Çünkü bir kişinin kendisine göre hızı mutlak olarak sıfırdır. Halbuki bu yazının başından beri siz, sırf galaksimizin hareketinden ötürü bile 35.000 kilometre kadar yer değiştirdiniz!

Evren'de bu göreliliğe tabi olmadığı varsayılan tek şey, aynı zamanda Evren içindeki en hızlı şey: ışık. Görelilik Teorisi'ne göre ışığın hızı bütün gözlemciler için aynı ve değişmez. Dolayısıyla ışığın hızından mutlak olarak bahsedebiliyoruz (saniyede yaklaşık 300 milyon metre). Tabii bu, Evren'in içinde sayılan şeyler için geçerli. Evren'in kendisinden söz ediyorsak iş başla. Evren'in kendisi ışık hızı limitine tabi değil ve mesela Enflasyon Dönemi'nde ışık hızından çok daha hızlı genişledi.[2] Çünkü o Evren... İstediği gibi genişler.

372 görüntülenme

1. F. Andrei. Does Absolute Velocity Exist?. (13 September 2017). Alındığı Tarih: 12 November 2021. Alındığı Yer: StackExchange | Arşiv Bağlantısı
  2. New Scientist. Cosmic Inflation. (12 November 2021). Alındığı Tarih: 12 November 2021. Alındığı Yer: New Scientist | Arşiv Bağlantısı
Emrick Drake
Emrick Drake Emrick Drake, Öğrenci

Öncelikle merhaba bu soruyu teorik olarak cevap vericem. Evrendeki her parçacık Higgs alanından geçer. Ve bundan etkilenirler. Sadece bundan fotonlar etkilenmezler. Çünkü fotonlar kütlesizdir. Teorim burda başlıyor. Kütlesi az olan bir parçacık ne kadar hızlı gidiyorsa kütlesi fazla olan bir parçacık o kadar yavaş gider. Yani evrendeki en yavaş şey, en çok kütlesi olan şeydir. Umarım anlatabilmişimdir.

292 görüntülenme

1. Yazar Yok. Evrim Ağacındaki Işık Hızı Ile Bilgilerden. (10 July 2020). Alındığı Tarih: 10 July 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Cevap
Mehmet Can Ulaşlı
Mehmet Can Ulaşlı Meraklı Bir Lise Öğrencisi

Bunun için bir referans sistemi seçmemiz gerekmez mi? Öyleyse kendimi seçerim ve göreli hızım 0 olur. Veya koordinat sistemleriyle oynarsak en yavaş derken en düşük demek istediyseniz -c olur diye düşünüyorum.

206 görüntülenme