Puan Ver
Puan Ver

Evren sonsuza kadar genişleyecek mi?

Evrenin genişlemesi için bir enerjiye ihtiyacı var fakat bir gün yerçekimi bu enerjiye hakim gelemicek mi?

Büyük Çöküş, Büyük Çatlak gibi evrenin sonunda yerçekimin galip geleceği teoriler ve bu teorileri uzun süre destekleyen bilim adamları vardı.

Aslında evrenin sonu, genişleme momentumu ve yerçekimi arasındaki mücadele ile belirlenir. Genişleme oranını Hubble Sabiti (Ho veya H) ile ifade ediyoruz, yerçekimin gücü ise; evrendeki maddenin yoğunluğunu ve basıncına bağlı olarak değişmektedir. Evrenin yoğunluğu, Hubble Sabitinin karesi ile orantılı olan "kritik yoğunluğun" altında ise o zaman evren sonsuza kadar genişleyecektir. Eğer evrenin yoğunluğu "kritik yoğunluktan" daha büyükse; o zaman yerçekimi sonunda kazanacak ve evren Büyük Çöküş olarak adlandırılan teorideki gibi kendi içine çökecektir.

Kritik yoğunluğun yaklaşık değeri; 10-26kg/m^3'tür

Yani formülümüz:

pc = 3H^2 / 8pi G

pc: Kritik Yoğunluk

H: Hubble Sabiti

G: Newtoon Yerçekimi Sabiti

Son yapılan WMAP araştırmaları, evrenin genişlemesinin giderek hızlandığını ortaya koymuştur. Bu da evren sonsuza kadar genişleyecek demektir.

“Her şeyi keşfettiğini söyleyip hiçbir ispat üretemeyenler; imkansızı keşfetme sahtekarlığında bulundukları için tekzip edilebilirler.”
Archimedes