Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Elektronlar nasıl oluyor da çekirdeğin kütle çekimine karşı onunla çarpışmıyor?

Teşekkür (1)
Hatırla (1)
Takip

Sorunun yanıtını iki farklı perspektiften verebiliriz. Klkasik ya da yarı klasik modeller, elektronun çekirdek etrafındaki dönüşünü, gezegenlerin güneş etrafındaki dönüşüne benzer olarak ele alır. Bu durumda aradaki elektriksel (ve kütle çekiminin toplamı olan) kuvvet merkezcil kuvveti oluşturur. Dairesel hareketteki dengelenme burada da söz konusudur. Kaynaktaki soru yanıtına bakabilirsiniz.

Kuantum mekaniksel perspektiften bakınca da durum şudur: elektron çekirdek etrafından ancak, elektrona eşlik eden de Broglie dalgasının dalgaboyunun tam katları çevreye sahip yörüngelerde döner. Bu yörüngeler kararlı yörünge olarak adlandırılır ve hareket dengeli bir şekilde sonsuza kadar devam edebilir. Bunun dışındaki herhangi bir çevre uzunluğuna sahip yörünge elektron için kararlı olmayacaktır.

Teşekkür (1)

“Biyoloji fizik değildir; çünkü organizmalar fazlasıyla karmaşık fiziksel nesnelerdir. Sosyoloji de biyoloji değildir; çünkü insan toplumları özfarkındalığa sahip organizmalardan oluşur.”
Richard Lewontin