Puan Ver

Düşünce ile yapılabileceklerin sınırı var mıdır?

Düşünce ile yapılabileceklerin sorgulandığı deneyler vs biliyoruz, peki bunun bir sınırı var mıdır, yoksa sınırsız mıyız...

Teknik olarak insan bilmediği şeyi hayal edemez. Yani, bu dünyada olmayan ama evrenin herhangi yerinde bulunan daha önce hiç görmediğimiz bir maddeyi düşünmemiz imkansız. Yani aslında düşüncenin bile bir sınırı olduğunu düşünüyorum.

Puan Ver

Düşünce; merak etme, pratik hatayı fark edip teoriye yeni katkıda bulunma, şans eseri karşılaşma, ihtiraza karşın itiraz etme, belkicilik vs gibi fiiliyatlardır. Bu fiiliyatların ortak noktası şudur: varolduğu iddia edilen bilgiyi değerlendirmede, gözden geçirmedir, bilinçli ya da bilinçsiz

Olmayan bir şeyin düşününülemeyeceğini görüşü şu açıdan yanlıştır: Eğer şeyleri oluşturan şeyin yani yapıtaşının ne olduğunu biliyor isek öncesinde var olmayan ama oluşabileceğini bildiğimiz bir şeyi oluşturabiliriz.

Bu görüşüme şöyle bir itiraz gelebilir: Oluşturduğumuz şeyler evrende var olan şeylerdir. O şeyleri sadece kopyalıyoruz.

Biyolojik evrimden yola çıkarak bir soru sorayım: Dünyada oluşan ilk hücrelerin ile şimdiki canlılara kadar kaç çeşit canlı yaşamıştır?

Olmayan şeyleri ve olduğunu denetleyemeyeceğimiz çoğu şeyi düşünürüz; tanrı(lar), melekler vs.

Düşünmeyi sınırlaştıran şey onun fiiliyatlarını kısıtlamadır. Düşünülen şeyin doğruluğu yanlışlığı gerçekliği ile alakadar olur isek bu düşünceyi bilgi veya fikir haline getirme uğraşıdır.

“Özgür bir toplum, içinde güvenle sevilmeyen kişi olabildiğiniz toplumdur.”
Adlai Stevenson