Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Dna ve rna nın kodlanması nasıl mümkün oluyor? Hangi kodlar buna karar veriyor?

Bir hücrenin göz veya kan hücresi olması ne zaman büyüyüp ne zaman öleceği nasıl mümkün olabiliyor?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Dna kodlarını anne ve babamızdan alırız. İlk hücremizde de aynı DNA kodlarına sahiptik şimdi ki hücrelerimizde de aynı DNA kodlarına sahibiz. Ama biraz daha derin düşünürsek DNA'daki kodların neden öyle olduğunu sorgularsak karşımıza evrim, doğal seleksiyonlar, mutasyonlar çıkar.

Bunu anlamak için fareler ve renkleri üzerine bir örneği inceleyelim.

Siyah bir ortamda yaşan beyaz farelerin var olduğunu düşünelim. Bu fareler DNA'larında beyaz gen içeriyor olsun ve belirli bir süre sonra bir mutasyon sonucu yeni doğan bir farede beyaz gen siyah gene dönüşmüş olsun. ( dna binlece mutasyona maruz kalmaktadır. Çoğu, canlı için zararlı olabilirken bazıları ise yararlıdır.) Bu siyah gene sahip fare siyah bir ortamda, yaşan fareler için avcılardan korunma imkanı sağlayacaktır ve siyah gene sahip olan fareler daha az ölücek daha çok gen aktarımı yapıcaktır. Böylece fare popülasyonu siyah gene sahip olmuş olucaktır. Örneğin bir mutasyonun da fareleri parlak beyaz yaptığını düşünelim. Bu parlak beyaz genlere sahip olan fareler daha çok avlanıcak ve daha az yavrulucağı için parlak beyaz geni yok olucaktır.

Genetik dizilimlerde zamanla çevreye en uyum sağlayan genetik dizilişe sahip olan genler ayakta kalarak oluşmuştur. Dna mutasyona uğramış, doğal seleksiyon geçirmiştir. Bir heykelin yontulması gibi yaşama uyum sağlayamayan parçalar atılmış ve yaşama uyum sağlayanlar ayakta kalmıştır.

Zaten rna Edna'dan kopyalanmaktadır.

Hücrelerin farklılaşması ise güzel bir konudur. Göz hücremiz ile mide hücremiz aynı dna'ya sahiptir ama aktif genleri, genlerin dışa vurumu farklıdır. Hücre bazı karmaşık mekanizmalar kullanarak genleri kombine etmekte, aktif bölgelerini değiştirmekte hatta sentez sonrası aminoasit zincirlerine şekiller vererek farkı fonksiyonlar kazandırmaktadır. Buna gen ekspresyonu denmektedir.

Aslında bu süreci kolayca anlatmak gerekirse beton ve tuğlayla hastane de yapabiliriz, okulda. Beton ve tuğla DNA'mız olsun, beton ve tuğlayı farklı şekillerde kullanarak binalara farklı işlemler kazandıra bilmekteyizdir. Hastane hasta bakarken, okul eğitim vermektedir. Göz görme işlevini yerine getirirken, mide sindirim yapmaktadır. Yapı maddesi beton ve tuğla olsa da onları farklı işlemlerden geçirerek farklı binalar üretebilmekteyizdir.

Teşekkür (1)