Sorulara Dön

183 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Ilgaz Çınar Çalım
8. Sınıf Öğrencisi
Orijinal Soru: Dinozorlar nasıl öldü?

Yaklaşık 201 ila 252 milyon yıl önce ortaya çıkan Dinozorlar varlığını 174 milyon yıl sürdürmüştür. Yaklaşık 66 milyon yıl öncesine kadar yaşamış olan dinozorlar önce bir köpek veya at büyüklüğünde olmuştur ve zamanla karada yaşamış en büyük canlıya dönüştüler. Yine zaman geçtikçe bazı dinozorlar küçüldü ve kuş haline büründü. En eski dinozor fosili ise 231 milyon yıl öncesine aittir.

Asteroit çarpması sonucu şok dalgası, ısı darbesi, orman yangınları, tsunamiler, volkanik patlamalar, ölümcül asit yağmurları ve depremler ile büyük bir yıkıma neden oldu. Asteroidin havaya fırlattığı toz ve kir gökyüzünde asılı kaldı. Bu sıcak toz yağmuru çarpmadan sadece saatler sonra küresel sıcaklığı yükseltti ve barınağı olmayan büyük canlı hayvanları yaktı. Ve bunlardan birisi dinozorlardı.[1]

Tüm Reklamları Kapat

Şimdi söyleyeceğim kendi düşüncem, hiçbir kanıtı yoktur. Bence asteroit çarpması sonucu tüm dinozorlar yok olmadı. Bazıları hayatta kalıp bir kaç milyon yıl daha yaşadılar. Fosilleri ise yer altında bekliyor olabilir.

1. B. Alpkunt. Dinozor Nedir? Ortaya Çıkışı, Türleri, Özellikleri Ve Yok Oluşu - Ungo. (10 Temmuz 2021). Alındığı Tarih: 26 Eylül 2022. Alındığı Yer: UNGO | Arşiv Bağlantısı
Şanı Küçük Eren Paşa
Biyoloji hastası (özellikle de zooloji)
Orijinal Soru: Dinozorlar nasıl öldü?

Dinozorlar tam olarak ölmedi. Kuşlar, günümüzde yaşayan dinozorlardır ve kuş olmayan dinozorların doğrudan atasıdır. Ama muhtemelen sen nonavian dinozorlardan bahsediyorsun. Nonavian dinozorlar 66 milyon yıl önce büyük volkanik patlamalar, sıcaklık ve deniz seviyesi değişimi sırasında çarpan büyük bir göktaşı ile yok oldu.

1. onlinelibrary.wiley.com. The Extinction Of The Dinosaurs. Alındığı Tarih: 1 Ekim 2022. Alındığı Yer: onlinelibrary.wiley.com doi: 10.1111/brv.12128. | Arşiv Bağlantısı
Yiğit Özbek
ilgili şahıs

Dinozorların neslinin tükenmesi üzerine pek çok teori öne sürülmüştür, ancak genel olarak kabul gören teori, Kretase-Tersiyer yokoluş olayı olarak adlandırılan olaydır. Bu olay, yaklaşık 66 milyon yıl önce gerçekleşmiştir ve gezegenimizdeki tüm dinozor türlerinin neslinin tükenmesine neden olmuştur.

Kretase-Tersiyer yokoluş olayı, büyük olasılıkla büyük bir meteor veya asteroit çarpışmasına bağlı olarak meydana gelmiştir. Yaklaşık 10 km çapında bir nesnenin Dünya'ya çarpması sonucu, devasa bir krater oluşmuş ve atmosferde büyük miktarda toz ve gaz salınmıştır. Bu olayın neden olduğu yoğun toz bulutu, güneş ışınlarının yeryüzüne ulaşmasını engellemiş ve dünya genelinde soğuma ve fotosentez için gerekli olan güneş ışığı azalması meydana gelmiştir.

Tüm Reklamları Kapat

Bu olay sonucu, bitkiler ve diğer canlılar için gerekli olan fotosentez işlemi azalmış, yiyecek zincirinde üst sıralardaki canlılar olan dinozorlar da dahil olmak üzere pek çok canlı türü besin sıkıntısı yaşamıştır. Ayrıca, olay sonucu oluşan toz bulutu, asit yağmurları gibi çevresel etkiler de yaratmış ve bu da pek çok canlının yaşama şansını azaltmıştır.

Kretase-Tersiyer yokoluş olayı, dinozorların yanı sıra birçok deniz canlısı ve bitki türünün de neslinin tükenmesine neden olmuştur. Bu olayın ardından, memeliler ve kuşlar gibi diğer canlı türleri, boşalan ekolojik nişleri doldurarak evrimleşmiş ve günümüzde yaşamaya devam etmiştir.[1][1][1]

1. Maureen A. O'Leary, Jonathan I. Bloch, John J. Flynn, Timothy J. Gaudin, Andres Giallombardo, Norberto P. Giannini, Suzanne A. J. Lerat, Christian A. Sidor, David W. Krause, et al. (2019). What Really Killed The Dinosaurs? Here’s A New Theory.. yok. | Arşiv Bağlantısı
Sorulara Dön
Kendi Başınızayken Boğulursanız Ne Yapmalısınız?
"Last of Us", Sandığımızdan Gerçek Olabilir mi?
Oppenheimer: Ben Şimdi, Dünyaların Yok Edicisi Olan Ölüm Oldum!
Mikrodalga Fırın, Yemekleri Nasıl Isıtır?