Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Dalga geçmek için değil gerçekten öğrenmek için soruyorum yer çekimi neden balonarı çekmez? Arkadaşlar araştırdım ama tatmin edici bir sonuç bulamadm?

Kapadokyadaki balonlar veya çocukarının uçan balonları. Dünya gibi devasa kütleli bir gezegenin çekim kuvveti insanın zıblamasına veya kuşun uçmasına neden engel olmaz. Uçaklar çok güçlü olduğu için yerçekimini yenebilir bunu biraz anlıyorum ama bir kuş yerçekimini nasıl yenebilir. Veya bir insan nasıl zıblar?

Sıcak hava balonlarının içindeki havanın enerjisi daha yüksektir. Bu da sıcak havanın hacminin daha çok olmasını beraberinde getirir. Yani birim alandaki tanecik miktarı soğuk havadan daha azdır. Oluşan yoğunluk farkı onun soğuk havaya kıyasla daha az çekilmesine sebep okur. Bu da soğuk havadan daha yukarıda olma zorunluluğunu getirir.Sıcak hava kütle çekimini yenmez. Aksine onun kuralları gereğince hareket eder. Daha aşağıda soğuk ve yoğun havanın bulunması zorunluluğunun dolayı yukarı çıkar

Altını çiziyorum bu durumda sıcak hava balonlarının altı açıktır. Yani artan hacim bir yere sıkıştırılmaz. Bu durumda hacim atmak isterken bunu başaramaz bu da basıncı arttırırdı. Bu da balonun patlamasına(balonun basıncı açık hava basıncını geçtiği anda patlar) sebep olur ve balon hiçbir anda uçmazdı.

Kurşun örneğinde ise atılırken kazandığı kinetik enerjinin tamamı yükseklik potansiyel enerjiye ve ısı enerjisine dönüşmelidir. Normalde bir cismi uzayda harekete geçirdiğimiz hareket başka bir kuvvet etki etmedikçe durmaz. Buradaki sınır olan yükseklik potansiyel enerjisi:hmg dir (h yükseklik, m kütle ve g yerçekimi ivmesidir.) Buradaki yükseklik potansiyel enerjisini sağlayan yine kütle çekimidir. Yani yer çekimi kuvvetinden gelen iş yapabilme gücü.. İkinci örnek biraz karmaşık olsa da esas nokta açık ki aslında yer elimine karşı olduğunu düşündüğümüz olaylar yerçekiminden dolayı gerçekleşmekte.

“İnsan doğasının değiştirilemeyeceğini iddia edenler kaçıklardır. Onlara insan doğasının ne olduğunu sorun - cevap veremeyecekler!”