Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Canlıların solunumu sonucunda oksijen vücuda her hangi bir zarar verir mi?

Oksijen her ne kadar hayati olsa da acaba canlıların vücudunda oksidasyona neden olacak bir etkisi de var mı?

Vücudumuzda soluduğumuz oksijen, serbest oksijen radikalleri (hidrojen peroksit, süperoksit, hidroksil) denen ve özellikle hücre zarındaki lipidlerin peroksidasyonuna neden olan zararlı moleküllere dönüşebilmekte. Bunlar farklı enzimlerle vücudumuza toksik olmayan moleküllere dönmekte. Bunlardan en önemlisi katalaz enzimi. Hidrojen peroksit molekülü gibi bir serbest oksijen radikalini su ve oksijene parçalamaktadır. Bu süreç doğumumuzdan ölümümüze kadar böyle sürmektedir. Ve antioksidan sistemlerle vücudumuz bu oksijen radikallerinin zararlı etkilerine karşı korunmaktadır. Ancak vücudumuzun dolaşım sistemi bozukluklarında bu enzimlerin çalışamaması nedeniyle oksidan moleküller birikerek hücrelerimizi öldürmektedir. Reperfüzyon hasarı buna bir örnektir. Sigaranın da vücudumuza vermiş olduğu zararların bir kısmı bu oksidanlar üzerindendir. Ayrıca bağışıklık sistemimizde de bu moleküller önem arz etmekte. Makrofaj hücrelerimizde süperoksit üretiriz. Ve bu molekül de myeloperoksidaz enzimi ile HOCl molekülüne dönerek vücudumuza zararlı mikroorganizmaları deterjan etkisi ile öldürmektedir.

Puan Ver

Merhabalar. Normal solunum sırasında gaz alışverişinin kolaylaşması, oksijen ve karbondioksitin difüzyonunun düzenli şekilde devam etmesi için akciğerlerimizdeki epitel hücrelerinden sürfaktan adı verilen bir salgı salınır. Bu salgı, sizin de sorunuzda bahsettiğiniz zararlı etkilerin oluşmasını engeller.

1. Gaz Alışverişi

Normal yoğunlukta oksijen solunmasının vücuda herhangi bir yan etkisi yoktur. Fakat her şeyde olduğu gibi oksijenin de fazlası zarardır. Fazla oksijen "oksijen zehirlenmesi" denilen, hücre zedelenmesi ve ölümle sonuçlanabilecek durumlara sebep olabilir.

Puan Ver

“Ortasında ölecek olsanız bile buna değecek kitaplar okuyun.”
P.J. O’Rourke