Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Biz samanyolu galaksisinde bulunuyoruz. Başka galakside hayat var mı ya da benım başka galakside başka hayatım olabilir mi?

Öncelikle başka bir galaksiye gitmek amacıyla dünyadan yollanan bir astronot, insanlı veya insansız bir uzay yolculuğu yoktur. Bahsettiğiniz araç olsa olsa 1977'de fırlatılan NASA'nın Voyager-1 aracı olabilir. Kendisi şu anda güneş sisteminin dışında ve yıldızlarası bölgede. Ve bırakın başka bir galaksiyi en yakın yıldıza ulaşması için en az 40,000(40bin) yıl gerekiyor. Bize en yakın yıldız sadece 4 ışık yılı ötede. Ancak en yakın galaksi Andromeda(m31) galaksisi 2milyon ışık yılı ötededir. Yani 10bin yılda 1 ışık yılı ilerlerse 2milyon ışık yılı mesafini yaklaşık 20,000,000,000(20 milyar) yılda gidecektir. Evrenin yaşının 13.8 milyar olduğunu varsayarsak bu imkansız bir görevdir.

Zaten voyager'ın asıl misyonu hiç bir zaman yıldızlar arası veya galaksiler arası bir seyahat olmamıştır. Güneş sisteminde bilimsel araştırmalar yaptıktan sonra yıldızlararası yörüngeye yönelmiştir.

Gelelim evrende hayat var mı sorusuna:

Bilimsel araştırmalar doğrusunda evrende veya kendi galaksimizde veya güneş sisteminde bilinen veya kesin olarak tespit edilen herhangi bir yaşam yoktur. Güneş sisteminde bazı uydularda yaşam olabileceği noktasında bilim adamlarının ortak görüşü vardır. Ancak bunlar sadece yüksek ihtimal denilen yorumlardır. Kesin kanıt için gidip o uydularda bizzar araştırma yapılması planlanmaktadır. Şunun da unutulmaması gerekir: Burda bahsedilen yaşam akıllı bir yaşam formu değildir. Daha çok mikrobik tek hücreli veya çok ilkel canlılardan bahsediyoruz.

Diğer taraftan evrenin genişliği ve evrendeki ötegezegenlerin(dünya benzeri gezegenler) oldukça fazla bulunması göz önüne alınarak yapılan ihtimal hesaplarında, evrenin bir yerlerinde bizim gibi veya bizden daha zeki canlıların olması pek ala mümkün.

Senin başka bir galakside bir hayatın olabilir mi?

Hayır olamaz. Yani başka bir yıldız sisteminde senden 1 tane daha olduğunu söyleyen her hangi bir teori veya bilimsel bir öngörü bulunmamaktadır. Ancak bu soru paralel evrenler ile bağdaştırılabilir. Paralel evrenler teorisi bizim evrenimiz gibi sonsuz sayıda evren olduğunu öngören ve bu aslında olabilecek her ihtimalin sonsuz adet tekrarının olabileceğini söyleyen bir teoridir. Her ne kadar matematiksel ispatları olsa da bu teori üzerinde somut en küçük bir kanıt yoktur.

bu çoook tartışmalı bir konu özellikle evrim ağacı videolarında değinilen bir konu kaynak olarak ekleyeceğim. başka galaksilerde yaşam olması olasılığı tabi ki var ama bizim gibi karbon based olmayabilir. ekleyeceğim kaynaklarda uzun uzun açıklamalar var o yüzden kısa geçeceğim.

ikinci sorun benim başka galakside hayatım olabilir mi kısmı paralel evrenlerle alakalı aslında. aynı evrende senden bir tane daha olması orda başka bir sen olup aynı bilinci paylaşmanız mümkün değil çünkü öyle bir durum olsa bilinciniz aynı olduğu için bunu bilirdin. biraz komple teorisi üretmek gerekirse belki 1 den fazla kişiliğe sahip insanların birden fazla hayatları vardır diyebiliriz. :)

benim kendi inancım paralel evrenlerin olduğu yönünde. yani benim inancıma göre evet senden birden fazla -sonsuz sayıda- var ama aynı evrende değil. ben yaşama ihtimalimiz olan tüm hayatları yaşadığımıza inanıyorum çünkü tek bir hayat seçemediğimiz durumlar alamadığımız kararlarla beraber çok anlamsız olur. hem zengin hem fakir hem erkek hem kadın yani düşünebileceğin tüm versiyonlarımızla paralel evrenlerde eş zamanlı yaşadığımızı düşünüyorum. kelebek etkisini duymuşsundur en ufak karar her şeyi değiştirebilir. tamamen farklı bir çevre aile din ırk bunlar ile bambaşka insanlar olabiliriz. dediğim gibi bu benim düşüncem. islamla da bunu şöyle bağdaştırıyorum. bu paralel evrenlerde sonsuz yaşadığımız hayatlar toplamında iyi mi kötü mü -cennetlik cehennemlik- olduğumuz ortaya çıkıyor. çünkü tek bir hayat ile değerlendirilmenin adil olduğunu düşünmüyorum.

evet bunlar benim düşüncelerim. farklı galaksilerde yaşam ile ilgili kaynakları ekleyeceğim. benim ekleyemediklerimi evrim ağacı youtube sayfasından bulabilirsin aynı şekilde ng youtube kanalında da bu konular belgesel şeklinde açıklanmış bazıları çok eski ama yine de yardımı dokunabilir.

• ?. Uzayda Yaşam Var Mı. (01 Mayıs 2020). Alındığı Tarih: 01 Mayıs 2020. Alındığı Yer: scienceup | Arşiv Bağlantısı
  • evrim ağacı. (video, 2021). https://www.youtube.com/watch?v=t_foGGEoMRo.

Ben Kuran açısından cevaplayayım:

17,44:

Yedi gök, yeryüzü ve içindekiler, O'nu tesbih ederler. Onu hamd ile tesbih etmeyen hiçbir şey yoktur. Fakat siz, onların tesbihlerini kavrayamazsınız. Kuşkusuz O, Çok Hoşgörülü'dür, Çok Bağışlayıcı'dır.

42,29:

Gökleri ve yeri yaratıp oralarda canlıları yayması O'nun varlığının delillerindendir. Dilediği zaman onları toplamaya da gücü yeter.

Burada gökler derken, atmosferden de bahsediliyor olabilir uzaydan da

3,83:

Onlar Allah'ın dininden başkasını mı arıyorlar? Oysa göklerdeki ve yerdekilerin hepsi, ister istemez O'na teslim olmuştur ve O'na döndürüleceklerdir.

“Biz Adem oğullarını, yarattıklarımızın bir çoğundan üstün kıldık” İsra 70

Bu ayette İnsanın en üstün varlık değil, birçoğundan üstün olduğunu anlıyoruz. Bu arada üstün olduğumuz diğer canlıları ezebileceğimiz anlamına gelmiyor, bununla ilgili hadis var:

“Bir kadın, eve hapsettiği kedi yüzünden cehenneme gitti. Kediyi hapsederek yiyecek vermemiş, yeryüzünün haşeratından yemeye de salmamıştı.” (Buhârî, Bed’ül-Halk, 17)

“Hâlbuki göklerde olan ve yerde bulunan hareket eden bütün canlılar ve melekler, büyüklük taslamadan sâdece Allah’a secde eder.” Nahl 49

Dikkat edin melekler dışındaki varlıklardan bahsediliyor.

Meryem suresi:

93-Göklerde ve yerde bulunan herkes Rahman'a yalnızca kul olarak gelecek.

94-Ant olsun ki, onların tamamını kuşatmış ve bir bir tespit etmiştir.

95-Onların hepsi, Kıyamet günü O'na tek başına gelecektir.

96-İman eden ve salihatı yapanları, Rahman sevilenler kılacaktır.

14,48:

O gün yeryüzü ve gökler başka bir hale dönüştürülür. Ve onlar, bir ve gücüne karşı konulamaz Allah'ın huzuruna çıkarlar.

Burada gökler derken uzaydan bahsediliyor mesela

Bu arada Kuran'da 7 gök kavramı hem atmosfer hem de evren için kullanılabiliyor veya gök kavramı.

Gökler derken yine uzaydan bahsediliyordur muhtemelen, atmosfer için kullanıldığını tam hatırlamıyorum.

35,41:

Gökleri ve yeri koyduğu yasalarla yok olmaktan koruyan Allah'tır. Ant olsun ki eğer onlar yok olurlarsa, o ikisini O'ndan başka tutacak yoktur. Kuşkusuz O, Çok Şefkatli'dir. Çok Bağışlayıcı'dır.

Burada gökler ve yerin tutulduğu yazıyor, gökler derken atmosfer de olabilir evren de.

Bir yerde dikkatsizlik yapmadıysam