Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Bilincimizi bir makinaya ölemeden önce kopyaladık. Peki, biz artık bu makinada yaşayan bir bilinçmiyiz yoksa bu makina kendini biz mi sanıyor?

Kiminiz için basit gelebilir bu soru ama yıllardır içinden çıkamadım. Bu sorudaki asıl nokta şu, bilinç dediğimiz şey sadece veriden mi oluşuyor yani bir yanılgı mı?

Merhaba ! Bilinç gerçekten zor bir konudur.Bilincin nasıl olupta 1.4 kg ağırlığında bir et parçasının içinde oluşabileceği gizemini hala korumaktadır.Bunun ne kadar zor bir problem olduğunu size şöyleanlatmaya çalışayım.İnsan beyni yaklaşık 86 milyar nöron ve bu sayının 10-50 katı kadar da glia adı verilen yardımcı hücrelerden oluşmaktadır.Her bir nöron diğer bir nöronla 10.000 ile 100.000 arasında sinaptik bağlantı kurma potansiyeline sahiptir. Bu trilyonlarca bağlantı demek oluyor ! Bir düşünün bir kum tanesinin içinde 1 milyar sinaptik bağlantı oluşabilir beyne ne kadar kum tanesi sığabileceğini hayal edin ! Dehşet verici bir karmaşıklık.Ve bilincin nöronlar arası etkileşim sonucu oluştuğu düşünülüyor.Bu konuda farklı teoriler mevcut.Örneğin bazı bilim insanları bilincin hücrelerdeki mikrotübüller vasıtasıyla kuantum ölçekte oluştuğunu öne sürüyorlar buna kuantum bilinç deniyor.Bazı kaçık (!)filozoflar bilincin uğraşılmaya değmeyecek bir konu olduğunu,onun bir yanılsama olduğunu düşünüyor.Ama dediğim gibi bu kaçık (!) filozofların sayısı pek fazla değil.Yüzyıllar boyunca bir çok nörolog,filozof,doktor bilincin gizemini çözmek için çabaladı ( son yıllarda işin içine fizikçiler de dahil olmaya başladı ) ancak bilinç hala bir kara kutu ve deneysel olarak incelenmesi çok zor.Sizden kırmızı bir araba düşünmenizi istesem ve o esnada beyninizi MRI ile görüntülesem beyindeki bazı bölgelerin aktif olduğunu görebilirim hatta EEG yöntemi ile kafanıza elektrotlar takıp elektriksel dalgaları ölçebilirim.Siz o an gözünüzün önüne kızımızı bir araba getirmişsinizdir hatta onun detaylarını dahi düşünmeye başlamışsınızdır.Ancak ben bu kırmızı arabayı sizin beyninizin içinde asla bulamam.Bulabildiğim tek şey nöronlar,elektrik sinyalleri,kimyasallar ve kandır.Bilinç mekanda bulunmaz.Hiçbir zaman düşündüğümüz herhangi bir bilinçsel olayı mekanda bulamayız.Konumunu tarif edemeyiz.Sadece o bilinçsel fenomenlere denk gelen nöral ağları bulabiliriz.Bu yüzden bilinç deneysel olarak incelenmesi oldukça oldukça zor bir mesele.Bilinç nakline gelecek olursak bu konuda bir çok tartışma var.Bazı bilim insanları bilincin doğası gereği asla farklı bir ortama nakledilemeyeceğini savunuyor.Hatta öyle ki bazı bilim insanları bilinci hiçbir zaman anlayamayacağımız görüşünde.Ancak bilinci farklı bir ortama nakletmenin mümkün olduğunu savunan bilim insanları da var.Ancak şöyle bir sıkıntı var ki bilincin var olabilmesi için nöronların var olması zorunlu gibi görünüyor nöronlar olmasa yada çalışmayı durdursalar bilinç diye bir şeyden söz etmek mümkün olmaz.O yüzden bilinci bir bilgisayara naklettiğimiz zaman çalışıp çalışmayacağı belirsiz bir konu.Sonuçta bilinç bir bilgisayar programı değil.Eğer bir gün bilinci bir makinaya nakledebilirsek tabi ki makina içinde düşünen siz olacaksınız sonuçta bu sizin bilinciniz.Makınanın kendisini siz sanmasının mümkünatı yok çünkü bilinçli olan makina değil sizsiniz :)

Puan Ver

Bilincin ne olduğu konusunda şu anda tam bir fikir birliği yoktur. Nasıl çalıştığı, öz-farkındalık (self assessment) gibi kavramlara tam bir açıklama getirilememiştir. Şu anda yapay zeka alanında sadece makine öğrenmesi, yüksek hızlı hesaplama, karar destek, doğal dil işleme ve sınıflandırma gibi bazı konularda ileriye gitmiş durumdayız.

Bilinci makineye kopyalama basit bir veri aktarımından fazlası olacaktır muhtemelen.

Dolayısı ile sorunuza kesin bir cevap vermek şu anki bilgimizle mümkün gözükmüyor.

Konu hakkında daha çok bilgi "Cognitive Science" olarak bilinen bilim dalında bulunmkatadır. Bu konu hakkında detaylı araştırma yapabilirseniz sorunuzun cevabı için kesin olmasa da kafanızda bir fikir oluşabileceğini düşünüyorum.

Puan Ver

“Bilimin ne olduğunu sanıyorsunuz? Bilimin büyülü olan bir tarafı yok. Bilim, doğayı dikkatlice ve tüm detaylarıyla gözlemenin sistematik bir yoludur ve bu sırada edindiğimiz sonuçları değerlendirirken tutarlı bir mantığı takip etmektir. Bunun tam olarak hangi kısmıyla alıp veremediğiniz var? Tüm detaylarıyla incelemek konusunda mı? Yoksa dikkatli gözlemler yapmak mı? Sistematik yaklaşmak mı? Yoksa tutarlı bir mantığı takip etmek mi?”
Steven Novella