Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
-4
Puan Ver

Bilgili ateistlere bir sorum var lütfen şu mantıksızlığa bakar mısınız?

Evrende var olan şeyler hiçlikten çıkmaz diye düşünüyorum mesela ilk ateistlere göre ne varsa onun hiçlikten gelmesi ve oluşması çok mantıksız geliyor eğer derseniz onu o şu bu yaptı diye pekiya o şu bu lar kendi kendine mi oluştu?

Yusuf Kala -4

Hiçlikten oluşan bir tanrıya inanan birinin, konu inançsızlığa gelince sorgulaması çok güzel bir şey. Açıklayalım...

Öncelikle bir şey var olmadan önce onun yerini hiçliktir. Felsefede hiçlik ve varlık alanlarını araştırmanızı tavsiye ederim.

14 milyar yıl önce oluşan bigbang patlamasıyla sadece gazdan oluşan bir evren ortaya çıktı. Ne yıldız vardı, ne de gezegen. Gazı oluşturanlar sadece en basit elementlerin atomlarıydı. Yaklaşık %75 Hidrojen, geri kalanıda Helyum idi. Karbon, oksijen, azot gibi elementler yoktu. Demir, gümüş ya da altında yoktu. Bazı bölgelerde bu gazın yoğunluğu daha yüksekti. Kütleçekim nedeniyle bu bölgeler daha fazla maddeyi çekti. Böylece kütleçekleri daha da arttı. Daha gaz çektiler ve böylece sürüp gitti. Sonuç olarak, büyük ve yoğun gaz topları biçimlendi.

Kendi kütleçekimleri nedeniyle büzüşüp içten içe ısındılar. Bir noktada, böyle bir topun sıcaklığı nükleer füzyon için yeterli bir duruma geldi. Hidrojen atomları şıkışarak helyum gazlarını oluştururken büyük bir enerji salınımı olmaktaydı. Gücü, kütleçekiminin büzüştürmesine karşı koymaya yetiyordu. Füzyon tepkimelerinden salınan itici enerji, kütleçekimin gazları enerjisine eşitlendiğinde bir denge oluşmaktaydı. Böylece bir yıldız doğdu. Yaşamı sürecinde, ağır bir yıldızın çekirdeğindeki füzyon tepkimeleri helyumun yanı sıra, karbon, oksijen, nitrojen ve periyodik tablodaki demire kadar olan diğer tüm elementleri de üretir. Fakat en sonunda merkezdeki yakıt biter ve yıldız tamamen çöker. Bu durum, süpernova denilen, inanılmaz derecede güçlü bir patlamaya neden olur. Süpernovaların nasıl element ürettiklerine dair iki önemli nokta var.

Birincisi; bu patlama öylesine güçlü bir enerji salar ki füzyon rahatlıkla gümüş, altın ya da uranyum gibi demirden de ağır elementlerin atomlarını oluşturur.

İkincisi ise; yıldızın merkezinde birikmiş olan karbon, oksijen, azot, demir gibi tüm elementler de süpernova patlaması anında yaratılanlarla beraber uzaya saçılıp gider ve orada zaten var olan gaza karışır. Sonra tarih tekerrür eder. Gaz bulutları artık, kendi hidrojen ve helyumlarından başka pek çok element içerdiklerinden, nispeten yüksek yoğunluklu alanları olur, buralar daha çok madde çeker ve sürece girer. Yine, yeni yıldızlar oluşur. Güneşimiz yaklaşık 5 milyar yıl önce böyle doğmuştur. Yani onu doğuran gazın kendisi evrenin başlangıcından beri gerçekleşen süpernova patlaması kaynaklı pek çok elemente sahipti. Onun için güneş bütün elementlerle doludur. Yinede yüzde 71 lik hidrojen çoğunlukta olup, geri kalanın çoğuda yüzde 27 helyumdur. Fakat unutmayın ilk yıldızlar sadece hidrojen ve helyumdan oluşurken günşin yüzde 2 si periyodik tablodaki diğer elementler oluşturuyor.

Peki ya Dünyamız nasıl oluştu? Gezegen oluşumu, yıldız oluşumuna bağlı bir süreç olup, yıldızın kendi gaz bulutundan ortaya çıkar. Bizimki gibi küçük gezegenlerin fazla hidrojen ve helyum tutmaya yetecek kütleçekimi olmazi çünkü ikiside çok hafiftir. Dolayısıyla karbon, oksijen, azot ve diğerleri her ne kadar Dünya’yı doğuran gaz bulutunun yüzde 2 si olsa da bu ağır elementler gezegenimizin malzemesini biçimlendirmiştir. Bunu bir düşünelim; hidrojen ve helyum dışında yürüdüğümüz zemin, soluduğumuz hava, kendiniz, bütün her şey yıldızların içinde varolan atomlardan oluşmakta.

merhabalar Yusuf Kala

sorunu cevaplamadan önce şunu soylemeliyim ki sorunda mantık hatası var.mesela sana mantıksız gelen bir şey, gercektende var olabilir, mantıksızsa yoktur demek ilk mantıksızlığın. ateistlere sorman bir baska mantıksızlıgın, birşeyin cevabını mevcut teknolojimizle bilmememiz, onun bilimsel bir cevabının olmadıgının yada tanrı yaptı onu diyip gececeğimiz anlamına gelmez. bilim böyle çalışmaz yani, herşey kademeli bir şekilde gercekleşir yavas yavas ögrene öğrene oluşur, Einstein' in bile ilk öğrendiği şey toplama çıkarma olmuştur. birşeyi bilmediğimiz için tanrı yaptı diyip gecseydik emin ol şuanki kullandıgımız teknolojinin hiçbiri olmazdı.

madem hiçbirşeyin yoktan yada hiçlikten var olamayacagını dusunuyorsun o zaman kendine şunu sor: e tanrı nasıl hiçlikten oluştu? tanrıyı kim yarattı? eger tanrı ebediyen varsa, bu madde denilen şeyde ebediyen var olamaz mı ? neden illa ''birşeyler'' yaratılmak zorunda ama tanrı yaratılmak zorunda değil ?

neyse sordugun soruya gecelim ama cok tatmin edici bir cevap vermeyecegim. bilmiyoruz. bu sordugun soru yani herşey kendi kendine mi oluştu, big bang nasıl oldu, her şey nereden geldi? bunların gunumuz teknolojisinde cevaplanamaz bir sorudur. ama bunu bilim camiası hiçbir zaman bilmiyoruz o yuzden tanrı yaptı deyip bir kenera atmayacaktır. zaman ilerledikçe daha fazla bilgi edindikçe ve uzun yıllar sonra yeterince bilgi sahibi olununca buna da bilim çerçevesinde bir cevap verilecektir.

ha bu arada ateist değilim :)

Puan Ver

“Eğer ki diğerlerinden ötesini görebildiysem; bu, devlerin omuzlarında yükseldiğim içindir.”
Isaac Newton