Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Benim sorum; sayet evren genisliyor ise galaksiler arasi mesfanin acilmasi (artmasi) gerekmez mi? Dolayisi galaksiler neden carpissin?

Bizi oluşturan molekülleri bir arada tutan güçlü ve elektromanyetik etkileşimlerin yanında, evrenin genişlemesi o kadar zayıf kalıyor ki, bunlar üzerinde bir etkiye sahip olamıyor. Evet evren genişlerken galaksiler birbirinden uzaklaşıyor fakat bu uzaklaşan galaksiler, çekimsel olarak bizden etkilenmeyecek kadar uzaktaki galaksiler. Evrende yer alan galaksilerin çoğu galaksi kümelerinde bir arada, öbeklenmiş bir biçimde bulunur. Hatta bu galaksi kümeleri de bir arada bulunarak, süper kümeleri oluşturur. Hal böyle olunca, genişlemenin etkisini iyi bir biçimde görebilmek için, bizden yeterince uzakta bulunan galaksilere bakmak gerekiyor. Andromeda ise bizim yerel galaksi grubumuzda yer alıyor ve bize oldukça yakın, zaten bu sebeple bize doğru yaklaşıyor, birbirimize çekimsel bir etkileşim uyguluyoruz. Bu yüzden evren genişledikçe galaksiler birbirinden uzaklaşır demek yerine, evren genişledikçe çekimsel etkileşimde bulunmayacak kadar birbirine uzak cisimler birbirinden uzaklaşır denmeli.

Kısacası; galaksiler birbirinden uzaklaşmazlar. Birbirlerinden uzaklaşanlar “galaksi kümeleri“dir. Andromeda, Samanyolu, Üçgen Gökadası ve onlarca cüce galaksinin meydana getirdiği bizim “yerel gökada grubumuz“daki galaksiler kütle çekim etkileriyle birbirine bağlıdır ve birbirlerinden uzaklaşmazlar. Bu durum, evrendeki tüm galaksi grupları için geçerlidir. grup içindeki galaksiler birbirlerinin kütleçekimsel etkileri nedeniyle zamanla uzaklaşabilir, yakınlaşabilir, çarpışabilir veya birbirlerinin yörüngelerine girebilirler. Ama kolay kolay ayrılmazlar. Ayrı olarak evrenin genişlemesi zamanı uzun bir süre olduğundan Samanyolu galaksisi ile sallıyorum 20 ışık yılı ötemizde bulunan bir galaksi birbirinden uzaklaşır doğru fakat bize daha yakın olanlar evrenin genişleme hızını geçtiği için birbirlerini çeker de diyebiliriz. Anlamadıysa şöyle düşün; evrenin genişleme hızına 100km diyelim arasında 200 km bulunan iki galaksi birbirinden uzaklaşırlar ama araların da 50 km bulunan iki galaksi evrenin genişleme hızını geçtiği için birbirlerine yaklaşır/çarpışır.

Puan Ver

“İnsanlar nadiren gerçeklerle yüz yüze gelirler; ancak birçoğu hemen pılını pırtını toplayıp hiçbir şey olmamış gibi oradan uzaklaşırlar.”
Winston Churchill