Sorulara Dön

Balık ile süt ürünlerinin (özellikle ayran denilir halk arasında ) birlikte tüketilmesi zehirlenmeye yol açar mı?

Yoksa sadece halk arasındaki yaygın yanlışlardan biri mi ?
Furkan Arduç
Furkan Arduç Öğrenciyim

Evrim Ağacı'ndaki yazıyı atıyorum:

İddia:

Bu Reklamı Kapat

"Balıkla birlikte yoğurt yememelisin, yoksa zehirlenirsin!"

Bu Reklamı Kapat

Balık ile yoğurdun bir arada tüketilmesinin zehirlenme ile hiçbir alakası yoktur. Birçok restoranda balıkla birlikte süt ve süt ürünleri (özellikle de yoğurt) aynı menü ürünü içinde, bir arada sunulmaktadır. Balık halihazırda bozuk olmadığı sürece, halihazırda küflenmemiş bir yoğurtla sorunsuz bir şekilde tüketilebilir.

Balık ürünleri çok hızlı bir şekilde bozulabildiği, yoğurtlar da iyi korunmazsa küflenebildiği için, bu ikilinin bir arada tüketilmesinin gıda zehirlenmesine daha hızlı bir şekilde yol açacağına dair bir inanç bulunmaktadır. Dahası, bozulmuş balıkta ve yoğurtta bulunan yüksek histamin bir araya geldiğinde alerjik reaksiyonları tetikleyebilmektedir; bu da bu hatalı inancı körüklemiştir.

Besin zehirlenmesi genellikle, iyi korunmayan besinlerin içerisinde üremeye başlayan bakterilerin, virüslerin, parazitlerin sentezlediği toksik kimyasallardan kaynaklanır. Kimi zaman da salgılanan kimyasallar yerine, doğrudan bir parazitin veya besinin ömrü içerisinde vücudunda depolanan toksik (zehirli) maddelerin tüketilmesinden kaynaklanır.

Kimi kimyasallar bir araya geldiklerinde, yeni kimyasallar üreterek canlıları zehirleyici maddeler oluşturabilirler. Ancak bu çok nadir meydana gelir, zira sindirim kanalının başları sayılan midenin yüksek asidik ortamı, oluşan birçok kimyasalı etkisiz hale getirir.

Bu Reklamı Kapat

Balık gibi su ürünleri çok hızlı bozulabilmektedir ve kimi zaman bozuldukları fark edilememektedir. Böyle bir durumda tüketilen balıklar, yanında yoğurt olmasa bile zehirlenmeye sebep olabilmektedir. Benzer bir şekilde, dolapta ağzı açık bırakılan yoğurtlar zamanla bozulabilirler. Bunların tek tüketimi de zehirlenmeye sebep olabilmektedir.

Balık ile yoğurdun bir arada tüketilmesinin tek zararı, bozulan balıkta giderek artan histamin proteinleri ile yoğurtta normal düzeylerde bulunan histamin proteinlerinin bir araya gelerek sindirime olumsuz etki etmesi olabilir. Bu da çoğu zaman zehirlenmeye varan sonuçlar yaratmaz.

Su ürünleri ile yoğurdun tüketilmesiyle ilgili bir diğer sıkıntı proteinlerin yüksek asidik ortamda sindirimlerinin gerçekleşmesi, şekerlerin ise daha alkali (bazik) ortamlarda gerçekleşmesidir. Fakat bu da sindirim için sorun yaratmaz, zira besinlerin sindirimleri, sistem içerisinde farklı bölgelerde gerçekleşir.

Tüketilen ürünler taze olduğu sürece (ve bundan eminsek), su ürünleri ile yoğurdun bir arada tüketilmesinin keşfedilmiş hiçbir klinik zararı bulunmamaktadır. Tabii bu karışımın tadını beğenip beğenmemek size kalmış... Sizlerden bir ricam olacak soruyu sormadan önce Evrim Ağacı'nda bunla ilgili tatmin edici, daha önce soru sorulmuş cevap verilmiş mi yoksa yazı yazılmış mı diye kontrol etmeniz. Eğer böyle yaparsanız daha hızlı sonuca ulaşırsınız. Bulamadıysanız tabii ki de sorun.

1. Ç. M. Bakırcı. Balık Yanında Yoğurt Yemek İnsanı Zehirler Mi?. (12 Mayıs 2012). Alındığı Tarih: 21 Ocak 2022. Alındığı Yer: Evrim ağacı | Arşiv Bağlantısı
Mitra Deniz Karataş
Mitra Deniz Karataş Üniversite hazırlık öğrencisi

Pastörize edilmiş sütün içinde kapsüllü ölü bakteriler bulunabilir. Kapsül bakterilerin hücre duvarının dışında bulunan bir tabakadır ve bakteriye vücudun savunma hücrelerine karşı koruma sağlar. Eğer bayat bir balık ürünü tükettiğinizde balıkta ki kapsülsüz bakterilerin bu ölü kapsüllü bakterilerin kapsülüne girip tehlikeli bir hal alabilir. Bunun yanında bozuk balık ile yenilen süt ürünleri midede ki anahtar kilit modelini de bozarak sindirimi engeller bu da zehirlenmeye yol açabilir.

1. Yazar Yok. KapsÜLlÜ Bakteriler. (10 Haziran 2019). Alındığı Tarih: 10 Haziran 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı