Soruya iki ayrı perspektiften yaklaşmak mümkün. Bunlar bir laiğin bakış açısıyla islamın bakış açısıdır. Laik bakış açısından olaya yaklaşınca herhangibi bir şekilde Atatürk'ün islam aleyhtarlığı yaptığını göremiyoruz. Çünkü birilerini islamdan döndürme gayesi yok. İslama darbe indireyim motivasyonuyla yaptığı bir işi yok. Ama islamın bakış açısıyla bakınca işler değişiyor. Atatürk Hilafeti kaldırmış, (başta ehli sünnet olmak üzere mezhepler bir islam Halifesinin var olmasının vacip olduğunda ittifak etmiştir.[2]) Osmanlı'da anayasanın yükselişiyle daha az önemsenmeye başlayan şeriatın tabutuna çivi çakmıştır. (Maide 44 Maide 45 gibi ayetlerde Allahın indirdiğiyle yani şeriatla hükmetmeyenlere hakaret denebilecek ithamlar vardır, islam alimlerinin çoğuna göre de şeriatı reddeden islamı reddetmiş olur. Hatta eski islam alimlerinin önemli kısmı şeriat uygulanmayan ama ahalisi müslüman olan ülkeleri de islamî terminolojideki darü'l harp terimiyle tanımlamıştır.[1]) Tabii birisi burada benim söylediğim islamî bakış açısının islamla alakası olmadığını iddia edebilir, bu da onun kendi yorumu olacaktır. Benim objektif şekilde islama bakınca gördüğüm bakış açısı bu olduğundan soruda da Atatürk islam karşıtı mıdır dendiği için bu şekilde bir muhakeme yaptım. Sonuç olarak Atatürk laik olduğu için onun görüşünü de bir laiğin bakış açısıyla ele almamız gerekir. Yani büyük ihtimalle Atatürk'ün islama düşmanlığı yoktu ama eski islamî bakış açısını sürdüren birisi için (Hassas bir konu olduğu için buraya ekleme yapma gereği duydum, bu sözüm hakaret değildir. Eski islam alimlerinin şeriatın reddi, Hilafetin var olmasının gerekliliği gibi meselelerde daha sert hükümleri var yeni islam alimlerine göre, benim bahsettiğim şey de bu.) Atatürk islam aleyhtarı birisi olarak görülebilir.
Kaynaklar
- AHMET ÖZEL. Dârülislâm - Tdv İslâm Ansiklopedisi. Alındığı Tarih: 25 Ağustos 2023. Alındığı Yer: TDV İslâm Ansiklopedisi | Arşiv Bağlantısı
- Ebü’l-Feth Tâcüddîn Muhammed b. Abdülkerîm b. Ahmed eş-Şehristânî. El-Milel Ve’n-Nihal. sf: 4/72.